A keddtől alkalmazott, zajszinten alapuló díjszabás nyomán a kevésbé korszerű, legzajosabb repülőgépek után műveletenként 1000 eurót fizetnek a légitársaságok. A díj mértéke a zajbizonyítványban rögzített kedvezőbb mutatók mentén fokozatosan csökken, a legcsendesebb járművek esetén a legmagasabb tétel tíz százalékáig.

Az új díj a várakozások szerint arra készteti a légitársaságokat, hogy éjfél és öt óra között ne közlekedtessenek a főváros fölött elhaladó járatokat. A befolyó többletbevétel az újraindult ablakcsere-program folytatását segíti.

A Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér forgalmára 1997-ben megalkotott jogszabályok vonatkoznak, amelyeket a zajterhelést érintően az elmúlt közel negyedszázadban most módosítottak először - írják.

A korábbi előírások szerint zajcsökkentési indokkal csak legfeljebb öt csomó sebességű hátszélben volt indítható vagy érkeztethető repülőgép. Az új rendeleti szabály az éjfél és hajnali öt óra közötti ezt az értéket 10 csomóra módosította. A változásnak köszönhetően a korábbinál jóval szélesebb körben szállhatnak fel vagy le a légijárművek a gyérebben vagy egyáltalán nem lakott délkeleti irányba, irányból.

A Budapestet elkerülő eljárásrend az előzetes számítások szerint az éves forgalom 90 százaléka esetében alkalmazható.

A jogszabályi szintű változások augusztus elején hatályba léptek, a módosításokat a reptér üzemeltetője és a légiforgalmi irányító szeptember második felére átvezette belső szabályozásain. A szabályozási és díjpolitikai intézkedések eredményeként a jövőben csak rendkívüli esetekben fordulhatnak elő repülések Budapest felett a legérzékenyebb éjszakai időszakban. A HungaroControl légiforgalmi irányító adatai szerint, amióta az új hátszeles szabályozást alkalmazzák, még egyetlen gép sem szállt fel vagy le a főváros irányába, irányából éjjel.