A Heim Pál Országos Gyermekgyógyászati Intézetben végzett kutatás szerint a sürgősségi ellátásban dolgozók 100 százaléka tapasztalt verbális agressziót a betegek hozzátartozóitól. Leggyakoribbak a kiabálás, a sértegetés, a káromkodás és a fenyegetés – írja a hvg360 az Orvosi Hetilapban megjelent tanulmány alapján. 

Fizikai agresszió is előfordul: a betegek 20 százaléka rúgta meg, 10 százaléka leköpte, és 9 százaléka harapta meg az egészségügyi dolgozókat. Különösen a női dolgozók szenvednek el gyakrabban fizikai agressziót, például rúgást.

A kutatásban 266 egészségügyi dolgozó vett részt, akik között az ápolók és a segédápolók tapasztalták a legtöbb fizikai inzultust (44 százalék), míg az orvosok esetében ez az arány 18 százalék. A magasabb beosztású dolgozókat ritkábban éri fizikai agresszió.

A munkahelyi erőszak jelentős stresszt okoz, hozzájárul a kiégéshez és a  munkahelyelhagyásához, ami rontja a betegellátás minőségét.

Azt is kiemelik, hogy a sürgősségin dolgozó válaszadók közül mindenki beszámolt a hozzátartozók részéről tapasztalt verbális agresszióról, ami példátlanul nagy arány a vizsgált szervezeti egységek között.

A hozzátartozók helyzete számos okból speciális: a gyereket kísérik, aggódnak a gyermekért, nem kívánt élethelyzetben vannak, kényelmetlenül érzik magukat, információra vágynak, várakozniuk kell, és nekik is vannak testi szükségleteik

– írják a kutatók.

Ugyanakkor a Heim Pálban a hozzátartozók által tanúsított erőszak gyakoribb volt, mint a nemzetközi gyermekkórházakra vonatkozó mutató.

A hazai 78,7 százalékos agresszivitási arány több mint tíz százalékkal magasabb, mint a nemzetközi mutató.

A kutatók javasolják a védelmi zónák kialakítását a sürgősségi várókban, a biztonsági személyzet folyamatos jelenlétét, valamint a kommunikációs és konfliktuskezelési képzések bevezetését. Emellett fontos lenne a munkahelyi erőszak bejelentési és támogatási rendszerének kidolgozása, valamint az erőszakos esetek utáni csoportos megbeszélések és stresszkezelő programok alkalmazása a dolgozók megsegítésére.

Ebben a cikkben a téma érzékenysége miatt nem tartjuk etikusnak reklámok elhelyezését.
Részletes tájékoztatást az Indamedia Csoport márkabiztonsági nyilatkozatában talál.
Indamedia Csoport

Ha önt vagy ismerősét erőszak éri a kapcsolatában, vagy ha valakiről úgy véli, emberkereskedelem áldozata lett, akkor hívja az Országos Kríziskezelő és információs Telefonszolgálatot a belföldről ingyenes 06-80-20-55-20 számon, vagy a nap 24 órájában ingyenesen hívható Áldozatsegítő Vonalat a 06-80-225-225-ös számon.

Személyesen az Önhöz legközelebbi Áldozatsegítő Központban kérhet segítséget, az Áldozatsegítő Központok címlistája itt található: http://vansegitseg.im.gov.hu

A NANE Egyesület bántalmazott nőknek és gyermekeknek szóló segélyvonala szerda kivételével minden hétköznap 18 és 22 óra között ingyenesen hívható a 06-80-505-101-es telefonszámon.