Ugyanakkor ezen belül a valóban lakossági ügyfelekkel kötött lízingszerződések összege csak 20 százalékkal 112 milliárd forintra nőtt a Magyar Lízingszövetség adatai alapján, miközben a bankok gépjárművásárlási hiteleinek összege közel a duplájára nőtt 2023-hoz képest, 24 milliárd forintról 48 milliárdra a Magyar Nemzeti Bank adatai szerint – írja közleményében a BiztosDöntés.hu.
A szakértő szerint mindez arra mutat rá, hogy jó eséllyel a hitelből vett autók aránya messze 50 százalék feletti, mivel nagyon sok fogyasztó személyi kölcsönből vagy Babaváróból vesz gépjárművet, mi több, január óta a munkáshitel esetében is a gépjárművásárlás számít az egyik legnagyobb hitelcélnak.
A BiztosDöntés.hu szakértője ugyanakkor hozzáteszi, hogy a pontos számokat felmérni lehetetlen, viszont így a bankok által az MNB-nek dedikáltan autóhitelként jelentett tételekkel számolva kell a trendeket láthatóvá tenni.
Gergely Péter szerint ennek alapján egyértelműen az látszik, hogy az autóhitel a használt gépjárművek piacának terméke, miközben a lízing inkább az új autó finanszírozása esetén kerül elő. Ezt a szerződésekben szereplő átlagösszegek is alátámasztják.
Ugyanis a szakértő szerint miközben a lízing esetében az átlagos finanszírozási összeg folyamatosan nőtt 2019 és 2023 között (6 millió forintról 9,7 millió forintra), addig az autóhitelek átlagos összege 2021–2024 között 4–5 millió forint körüli értéken stabilizálódott.
Gergely Péter szerint az autóhitel előretörése a lakosságot ért inflációs sokkal magyarázható, ami miatt első körben visszafogottan költekezünk, és ebben az is közrejátszott, hogy az elmúlt hónapokban durván megemelkedtek az újautó-árak is.
A közleményben azt írják, tavaly rekordszámú, 909 000 használt gépjármű adásvételt regisztráltak a magyar piacon, ami 10,2 százalékos bővülést jelent, és bár az új autó értékesítés 13 százalékos növekedéssel 121,6 ezerre nőtt, ezen új gépjárművek nagy része céges flottákba és nem lakossági ügyfelekhez került.
A szakértő szerint ugyanakkor még messze nincs a piac a 2019-es szinten, akkor ugyanis a bankok és a lízingcégek is közel kétszer annyi, 53,4 ezer szerződést kötöttek a lakossági ügyfelekkel, tavaly azonban csak 27,5 ezret.
Öreg autó nem vén autó: megdőlt a rekord
Minden eddiginél több személygépkocsi cserélt gazdát tavaly a használtautó-piacon. Leginkább az Opeleket, a Volkswageneket és a Suzukikat vitték. A kocsik több mint egyharmada 20 évesnél is idősebb volt.Ha többre kíváncsi, itt olvashat tovább.
Kövesse az Economx.hu-t!
Értesüljön időben a legfontosabb gazdasági és pénzügyi hírekről! Kövessen minket Facebookon, Instagramon vagy iratkozzon fel Google News és YouTube-csatornánkra!
Gazdasági hírek azonnal, egy érintéssel
Töltse le az Economx app-ot, hogy mindig időben értesülhessen a gazdasági és pénzügyi világ eseményeiről!
Kérjen értesítést a legfontosabb hírekről!
Legolvasottabb

Új lakhelyet választ XIV. Leó pápa

Ide költözik az új pápa: tíz szoba, orvosi lakosztály, függőkert és magánkápolna várja

Megválik 20 ezer dolgozójától az egyik legnagyobb autóipari óriás

Pusztító parazita terjed Európában: átszúrja a bőrt, és megtámadja a létfontosságú szerveket

Sokkot kaptak a németek, amikor szembesültek a legújabb számlákkal

Ezen jól bestresszelhet: kivonták a forgalomból a magyarok kedvenc tablettáját

Központi banki leállás történt: nem érkeztek meg a nyugdíjak?

Lélektani határ az albérletpiacon, ez durván visszafoghatja a drágulást

Csodaautóval furikázik Macron, csak neki van ilyen az egész világon
