A kínai BYD gőzerővel építi új, 300 hektáros autógyárát Szeged külvárosában – írja a Business Insider.

A létesítmény maximális kapacitása évente 200 000 jármű lesz, és a műholdfelvételek szerint a munkálatok gyorsan haladnak.  A gyárat 2023-ban kezdték el építeni, és várhatóan 2025 második felében gördülhet le az első elektromos autó a gyártósorról.

A külföldi hírportál kihangsúlyozta, hogy a 4 milliárd eurós beruházás része a BYD európai terjeszkedésének. Miután a cég már meghódította a rendkívül versenyképes kínai piacot, most a nemzetközi bővítésre koncentrál. 2025 első negyedévében rekordmennyiségű elektromos és hibrid autót exportált külföldre.

Mivel az Egyesült Államok gyakorlatilag kizárta a kínai gyártót magas vámokkal, a BYD Európára fókuszál – bár itt is 17 százalékos importvámmal kell számolnia. Ezért döntöttek úgy, hogy helyben, például Magyarországon építenek gyárakat.

Azt is hangsúlyozták, hogy a BYD ezzel komoly kihívást jelent a Teslának, amelynek jelenleg Németországban működik egy gigagyára. Európa a Tesla harmadik legnagyobb piaca, de a cég eladásai visszaestek: 2025 első három hónapjában 37 százalékkal kevesebb autót adott el, mint korábban. Ennek oka részben Elon Musk politikai megnyilvánulásai és a német szélsőjobboldalhoz fűződő kapcsolatai lehetnek, amelyek komoly bírálatot váltottak ki.

Ezzel szemben a BYD eladásai közel 300 százalékkal nőttek ugyanebben az időszakban.

Kiemelték, hogy a kínai vállalatok növekvő európai jelenléte nem maradt visszhang nélkül: az Európai Unió vizsgálja, hogy a BYD magyarországi projektje kapott-e tisztességtelen állami támogatást Kínából.