Lassan kezdődik a téligumiszezon, az abroncsokat ugyanis érdemes akkor lecserélni, amikor tartósan 7 fok között alakul a hőmérséklet. Ugyanis nem csak a jeges utakon vagy hóban, hanem sima, hideg aszfalton is sokat romlanak a nyári gumik fékezési és irányíthatósági mutatói. A tesztek szerint jelentős, 5-6, de adott esetben akár 8 méteres különbség is lehetnek egy vészfékezésnél.
Magyarországon a téli gumi nem kötelező, a rendőr nem büntetheti azokat a havazásban nyári gumival közlekedő sofőröket. Biztosítási szempontból azonban nem mellékes a kérdés: ha balesetkor nem megfelelő gumik vannak az autónkon, akkor lehet, hogy nem jár a kártérítés. Az autósoknak a mindenkori útviszonyoknak és terepviszonyoknak megfelelő műszaki állapotú járművel kell részt venniük a közlekedésben, ezt mondja ki a biztosítási szerződés és a biztosítási törvény is és a szabály vonatkozik a téli és a nyári gumira is. Amennyiben a baleset utáni helyszínelés, rendőri intézkedés vagy egy későbbi szakértői szemle azt állapítja meg, hogy a gumi túlságosan kopott volt, vagy a nagy hideg miatt alkalmatlan volt a szabályos közlekedésre, akkor hiába tartotta be az autós be a KRESZ által előírt sebességkorlátozást és a többi szabály, akkor a biztosító megtagadhatja a kár kifizetését a casco biztosítás esetében - közölte Németh Péter.
Tízből négy, tízből nyolc
A gumicsere kérdése a magyarok 44 százalékát érinti, azaz 10-ből 4 embernek van ugyanis autója. Többségük pedig használ téli gumit - derült ki a Napi.hu megbízásából a Pulzus Kutató által készített reprezentatív közvélemény-kutatásból.
A kutatás eredményei szerint az autótulajdonosok nagy része tudatos: a megkérdezettek döntő többsége, 84 százaléka használ téli gumit, 12 százalékos négy évszakos abroncsot választ, és mindössze 4 százalék nem cseréli le a nyári gumikat.
Ezt kell tudni a kutatásról
A Pulzus Kutató felmérése 1000 fő megkérdezésével történt, a válaszok reprezentálják a magyar felnőtt lakosság véleményét. Ez azt jelenti, hogy az adatok nem, kor, iskolai végzettség és településtípus szerint a magyar alapsokasági adatoknak megfelelően tükrözik a felnőtt, 18 pluszos lakosság véleményét.A felmérés szerint a férfiak 46 százalékának van autója, a nőknél az arány 42 százalékos. Többségük pedig használ téli gumit, de az is látszik, hogy a nők jobban kedvelik a négy évszakos abroncsokat.
A középkorúak táborában van a legtöbb autó, az érintettek 51 százalékának van kocsija, a 18-39 és több mint 60 éveseknél 40, illetve 41 százalékos az arány. Valamennyi korosztályban döntő többségben a téligumi-használók. A középkorúak között a legmagasabb a négy évszakosok népszerűsége. A téli gumikra nemet mondók pedig kevesen vannak.
Míg a diplomások 71 százalékának van kocsija, a középfokú és alapfokú végzettségűeknél jóval alacsonyabb 46, illetve 36 százalékos az arány. Végzettségtől függetlenül a téligumi-használók valamennyi kategóriában többséget képviselnek. A négy évszakosok leginkább az alapfokú iskolázottságúakra jellemző.
A megyeszékhelyen élők körében a legmagasabb az autósok aránya, 47 százalékos. A budapestiek 43 százalékának, a községekben élők 41 százalékának van kocsija. A téli gumi minden településen fölényben van, a négy évszakos verziók a fővárosban a legnépszerűbbek.
A pótkerékkel is törődni kell
A gumik lecserélése mellett a pótkerekekre sem árt figyelni a Consumer Report, az egyik legelismertebb amerikai fogyasztóvédelmi magazin szakértői szerint. Ezeket ugyanis szezonálisan ellenőrizni kellene és be kell állítania a gumiabroncsok nyomását is, mert „lejárhatnak”.
Ha nincs külön előírás a gyártótól, a pótkerekeket legalább tíz évente le kell cserélni. Érdemes azt is megnézni, hogy vannak-e repedések a gumin. Jobban kell azoknak figyelniük, akiknél a pótkerék az autón kívül van, mivel az így jobban ki van téve az időjárás hatásainak. Ebben az esetben érdemes évente egyszer leszerelni a pótkereket és ellenőrizni, hogy ezt még mindig meg lehet-e könnyen tenni, ugyanis a csavarok is korródálódhatnak.
Szintén fontos, hogy a légnyomás az ajánlott tartományban legyen: a tartalék abroncsok ugyanis általában magasabb légnyomást igényelnek, mint egy új, teljes méretű gumiabroncsok. A légnyomást ezért a szakértők szerint érdemes a pótkeréken ugyanakkor megnézni, mint amikor a többi, használatban lévő kerekét ellenőrzi valaki. Fontos azt is tudni, hogy a gumiabroncsok nyomása csökken, ahogy az idő hidegebb lesz. Egy átlagos autógumi nyomása 10 fokonként körülbelül 1 psi-t esik, tehát az évszakok változása jelentős hatással lehet a nyomásra is.
Legolvasottabb

Kifutott a nyílt vízre a Balaton új csodája: a hajó most videón is megcsodálható

Ósdi, 19. századi fegyvert vettek hadrendbe az ukránok

Gyorsan le kellene szokni már ezekről az élelmiszerekről, mert bajt okoznak

Ukrajna az Unió kapuján dörömböl, és van rá fogadókészség, hogy bebocsátást nyerjen

Már semmi sem biztonságos: QR-kódon keresztül támadnak az új csalók
