Évente több mint kétmillió nehéz tehergépjármű szeli át Magyarországot, a hatalmas tranzitforgalomból lényegesen többet is profitálhatna hazánk: minőségi szolgáltatások – például őrzött parkolók és szálláshelyek építése – és hatékonyabb útdíj-, illetve engedélyellenőrzés, gyorsabb határkeresztezés esetén akár többmilliárd forintos plusz bevételhez juthatnának a magyar vállalkozások és a költségvetés.

Szigorúbb határellenőrzések jönnek

A Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetsége (MLSZKSZ) szerint a kormány logisztikai szektort érintő tervezett intézkedései – infrastruktúra fejlesztések feltételeinek megteremtése, szigorúbb hatósági ellenőrzések, minimális szolgáltatási díj bevezetése –, évtizedes problémákra nyújthatnak megoldást, elősegítve a vonzóbb logisztikai infrastruktúra kiépítését, a trükköző külföldi fuvarosok kiszűrését és a magyar árufuvarozói piac versenyképességének növelését.

Hazánkban a logisztikai szektor az éves GDP több mint 5 százalékát adja, ami akár duplája is lehetne, ha Magyarország jobban kihasználná geopolitikai adottságait.

Jelenleg csak közúton évente több mint kétmillió nehéz tehergépjármű halad át az országon, és több millió tonna tranzitárut kezelnek vasúton, közúton és vízen.

Felsorolták a kormány baklövéseit a növénytermesztők

Javában zajlik a betakarítás, a tavalyinál lényegesen kedvezőbb időjárásnak köszönhetően a hozamok ugyan magasabbak, mint az aszály sújtotta 2022-es évben, de jelentősen elmaradnak az előzetes várakozásoktól. Bővebben >>>

Eddig csak útdíjbevételekre építettünk

„A magyar árufuvarozás számos olyan belső és külső problémával küzd évtizedek óta, amely gátja a nemzetközi versenyképességnek” – hangsúlyozza Fülöp Zsolt.

Az MLSZKSZ elnöke szerint a tranzitforgalomban hazánk eddig csak az útdíjbevételekre épített,

alig rendelkezünk olyan kiegészítő szolgáltatásokkal – például őrzött kamionparkoló, szálláshely –, amelyek további forgalmat vonzanának, illetve plusz bevételeket generálnának a szolgáltatószektornak, és közvetve az államnak.

Mitől lesz az ország vonzó áthaladási útvonal?

Ahhoz, hogy az ország vonzó áthaladási útvonal lehessen, fejleszteni szükséges a határkeresztezési folyamatokat, mert a hosszú várakozások miatt a fuvarok egy része más útvonalakat keres.

Figyelmet kell fordítani az alábbi árumegállítói funkciók erősítésére:

 

  • a záhonyi vasúti nyomtávváltásból származó lehetőségekre,
  • a budapesti repülőtér körüli e-kereskedelmi elosztóközponti fejlesztésekre,
  • a tengeri konténeres forgalom regionális elosztói szerepének erősítésére,
  • vagy a V0 vasúti körgyűrű által generált forgalomvonzó képesség kihasználására.

 

A kiszolgáló logisztika megteremtésére kiváló példa Hollandia, amely gazdasági kitörési lehetőséget látott a tengeri fuvarozásra épített kereskedelmi szolgáltatások folyamatos fejlesztésében. Az így létrejött kikötőhálózatuk (Rotterdam, Amszterdam) Európa legnagyobb áruforgalmát – évi a több mint 540 millió tonna – bonyolítja a TOP 10 kikötő összehasonlításában.

Trükköző külföldi fuvarosok szipkázzák el a munkát

Az infrastruktúra hiánya mellett komoly problémát jelent, hogy ágazati becslés szerint, a magyarországi fuvarok 40 százalékát, az EU-n kívüli, harmadik országbeli – török, albán, szerb – fuvarosok viszik el a magyarok elől, jelentős részét

engedély nélkül, kijátszva a nemzetközi kvótákat/egyezményeket.

Az eddigi ellenőrző rendszer nem tudott hatékonyan fellépni az engedélyekkel trükköző, vagy az útdíjat nem fizető kamionosokkal szemben:

 

  • Ha nem magyar fuvarozó szállít, akkor nem magyar cégnél landol a fuvardíj,
  • nem magyar munkavállaló végzi a feladatot,
  • a külföldi vállalkozás nem fizet adót,
  • és végül, ha nem érik tetten a szabálytalankodót, akkor a hatóság sem tudja szankcióval sújtani őt, azaz összességében a nemzetgazdaság szempontjából mindenki rosszul jár.

 

Jelentős bevételnek nézünk elébe a változtatással

A Gazdaságfejlesztési Minisztérium (GFM) a logisztikai szektor szereplőivel együttműködve most számos intézkedést, szabályozói változást tervez bevezetni:

 

  • Megteremtik a feltételeit annak, hogy korszerű és biztonságos szálláslehetőséggel kibővített parkolók jöhessenek létre az ország számos pontján,
  • felülvizsgálják a kulcsfontosságú közúti és vasúti határátkelők áteresztőképességét befolyásoló határforgalmi gyakorlatokat,
  • és szigorúbb ellenőrzési rendszert vezetnek be az engedély nélkül fuvarozó külföldiekkel szemben.
  • Emellett bevezetik a minimális szolgáltatási díjat és az e-fuvarlevelet,
  • valamint maximálják a fuvarozásba bevonható alvállalkozók számát, illetve a fuvarozók (közút, vasút, víz, légi) egymás közötti elszámolásának fizetési határidejét.

 

A kormány már a következő években 100 milliárd forintot meghaladó plusz bevétellel kalkulál a nemzetközi áruforgalomhoz kapcsolódóan a növekvő útdíjak, valamint a hatékonyabb ellenőrzési rendszer bevezetése miatt, amely feltételezi a forgalom további bővülését.

Az MLSZKSZ közölte, hogy jónak tartja a kormány tervezett intézkedéseit, amelyek elősegítik a tranzitforgalomból származó bevételek növelését, a fuvarozói piac tisztulását és növelik a magyar árufuvarozás versenyképességét. A szövetség szerint a szabályozói korszerűsítések jó alapot jelenthetnek az évtizedes problémák megoldására, ugyanakkor a célok eléréséhez további döntések szükségesek. Ezek előkészítésében a magyarországi logisztikai ágazat szakmai szervezetei készek együttműködni a szaktárcával.