Több százezer alacsony jövedelmű állampolgár lesz kénytelen kivonni a forgalomból gépkocsiját, amennyiben életbe lép a környezetvédelmi illeték Romániában − figyelmeztetnek a helyi autópiaci szakértők. A sokat vitatott regisztrációs adó helyett ugyanis környezetszennyezési illetéket tervez bevezetni a Victor Ponta vezette kabinet, amelyről egyelőre annyit tudni, hogy az elsősorban az idős autók tulajdonosait sújtja majd. A január elsejétől ismét érvényes − a még 2012. január elsején életbe lépett, később azonban egy évre felfüggesztett − jogszabály szerint regisztrációs illetéket kell fizetni minden olyan autóra, amelyre korábban nem fizettek hasonló adót, függetlenül a jármű származásától. Az adót a vásárlónak kell kifizetnie, annak mértéke az autó korától, a motor hengerűrtartalmától és a környezetszennyezési besorolástól függ. Ponta az év elején jelentette be, hogy az egyszeri, eladáskor fizetendő illetéket egy évente fizetendő környezetvédelmi adóra cserélik, amelynek nagysága a jármű korával arányosan emelkedne.
A romániai gépjárműpark átlagos korát figyelembe véve az intézkedésnek beláthatatlan következményei lennének, a matuzsálemi autók többnyire nyugdíjas tulajdonosai nem tudják majd kifizetni a becslések szerint éves szinten több száz lejre (1 euró=4,4 lej) rúgó környezetvédelmi illetéket − állítják a piaci szereplők. A Romániában regisztrált 5,4 millió járműből 931 ezer gépkocsi több mint 20 éves, 1,3 millió autó kora 6−10 év közötti, miközben az egy-két éves autók száma nem haladja meg a 640 ezret. Az egyszer, eladáskor fizetendő illetéket sem tartja jó ötletnek a szakma. Miután az adó mértéke a jármű korával és teljesítményével egyenes arányban nő, előfordulhat, hogy egy 10 évnél öregebb, nagy motorral ellátott autó adója a piaci áránál magasabb lenne. Ebben az esetben gyakorlatilag lehetetlen eladni az autót, illetve az adásvétel valószínűleg feketén történne − állítja a fuvarozók országos szövetsége (UNTRR). A kormánynak ezért az éves adóztatás mellett kell döntenie, annak mértékét azonban a realitásnak megfelelően kell megállapítani. Az autópark fiatalítását a roncsprogram folytatásával lehetne a leghatékonyabban elérni, az új autók vásárlását azonban legalább 1500 euróval kellene támogatni − javasolja az érdekképviselet.
Románia uniós csatlakozását követően az országot elárasztották az 5−10 éves, külföldről vásárolt használt járművek; a regisztrációs adóval a kormány azt szerette volna elkerülni, hogy az ország Európa roncstelepévé váljon. Az Európai Bíróság 2011 áprilisában azonban kimondta: a közösségi joggal ellentétes az adónem, mivel az csak a külföldről behozott járművekre vonatkozik. A kormány 2012-től 25 százalékkal csökkentette a regisztrációs adót, ám azt a 2007 előtt forgalomba helyezett autókra is kiterjesztette. A jogszabály alkalmazását a lakosság heves tiltakozása miatt egy évre felfüggesztették. Az alacsonyabb regisztrációs adó újabb használtautó-áradatot eredményezett, tavaly november végéig több mint 170 ezer idős autó autó érkezett az országba, 80 százalékkal több, mint egy évvel korábban. Eközben a forgalomba helyezett új autók száma nem érte el a 62 ezret.