Az elmúlt másfél évtizedben ugyan valamennyire javult a közutak biztonsága a világon, azonban továbbra is elfogadhatatlanul sok ember veszti életét közúti balesetekben – ez derült ki az ENSZ Egészségügyi Világszervezetének (WHO) közelmúltban megjelent jelentéséből.

A Totalcar összefoglalója szerint 2010 óta 5 százalékkal, évi 1,19 millióra csökkent a világ közútjain halálos balesetben elhunytak száma, azonban a WHO szerint ezek a balesetek továbbra is egészségügyi válsághelyzetet jelentenek.

Mindez azt jelenti, hogy minden percben két ember veszti életét az utakon, naponta pedig közel 3260-an halnak meg közúti balesetekben. Az 5–29 éves korosztályban ez számít jelenleg a leggyakoribb halál oknak.

A közúti biztonsági összefoglaló szerint a halálos balesetek 23 százalékának gyalogos, 21 százalékának motorkerékpáros, 6 százalékának kerékpáros, 3 százalékának rollert vagy más mikromobilitási járművet használó személy az áldozata. A tragikus kimenetelű gyalogosokat ért balesetek száma 3, a kerékpárosoké 20 százalékkal nőtt 2010 és 2021 között.

Az ENSZ tagállamai közül 108 jelentette azt, hogy csökkent az útjain a halálos balesetek száma 2010 és 2021 között, ezek között azonban csak tíz olyan akadt, amelynek saját bevallása szerint a felére sikerült csökkentenie ezt mutatót (Fehéroroszország, Brunei, Dánia, Japán, Litvánia, Norvégia, Oroszország,Trinidad és Tobago, az Egyesült Arab Emírségek és Venezuela).

A KSH-statisztikák azt mutatják, hogy Magyarországon is javult a helyzet: 2002-ben például még 1264 halálos baleset történt, míg 2020 óta már minden évben 500 alatt volt ezek száma.

A halálos balesetek 28 százaléka a délkelet-ázsiai és a csendes-óceáni régióban, 19 százalékuk Afrikában, 12 százalékuk Latin-Amerikában, 11 százalékuk a mediterrán térségben, 5 százalékuk Európában történik. Összességében a közúti szerencsétlenségek 90 százalékát az alacsony vagy közepes jövedelmű országokban jegyezték fel.