A belga közlekedésbiztonsági intézet (Vias) statisztikái szerint Belgiumban az év első három hónapjában 62 százalékkal nőtt az elektromos rollerekkel kapcsolatos, személyi sérüléssel járó közúti balesetek száma a tavalyi év azonos időszakához képest.

A rendőrség január és március között összesen 470 ilyen balesetet regisztrált, ami napi átlagban öt esetet jelent. Egy évvel korábban 291 balesetet jegyeztek fel.

A belga hatóságok a balesetek számának ugrásszerű növekedésére reagálva szeptembertől fokozzák az elektromos rollereket árusító webáruházak és üzletek ellenőrzését annak érdekében, hogy a forgalmazott járművek megfeleljenek a biztonsági előírásoknak.

Emellett Belgium uniós szinten is kezdeményezni fogja a túl gyorsnak ítélt modellek forgalmazásának betiltását. „Ha egy eszközt, amelyet itt betiltunk, máshol szabadon árulnak, az továbbra is kockázatot jelent a belga fogyasztó számára. Csak egy európai szintű megközelítés hozhat valódi megoldást erre a problémára″ - idézi az MTI Rob Beenders fogyasztóvédelmi minisztert.

A Vias szerint a növekedést részben az magyarázza, hogy egyre többen vásárolnak saját rollert, illetve, hogy bizonyos, főként kínai gyártmányú modellek komoly biztonsági kockázatot jelentenek, mivel könnyedén túllépik a 25 km/órás sebességhatárt, egyes esetekben akár a 100 km/órát is elérhetik.

 A Vias több intézkedést javasol a balesetek számának csökkentésére:

  • a 25 km/óránál gyorsabb modellek importjának betiltását;
  • új mérőeszköz bevezetését a rollerek valós sebességének ellenőrzésére;
  • a bukósisak kötelezővé tételét;
  • fényvisszaverő mellény viselését sötétben;
  • a műszaki előírások szigorítását, különösen a kerékméret tekintetében.

Az intézet felhívta figyelmet, hogy a szabálytalanul importált, nagy sebességű rollerek különös veszélyt jelentenek a közlekedésbiztonságra, mivel ezeknél a típusoknál a nem megfelelő akkumulátorok is tűzveszélyt okozhatnak.