Az NTSB 2000 óta szorgalmazza a pilótafülkében elhelyezett kamerák kihelyezését, de az FAA még nem tette kötelezővé. A pilóta szakszervezetek ellenzik a kamerákat, hivatkozva az adatvédelemre és a lehetséges visszaélésekre – írta meg a Reuters.

Az Air India múlt hónapban bekövetkezett halálos balesete újraélesztette a légiközlekedési iparágban évtizedek óta tartó vitát a pilótákat figyelő videokamerák telepítéséről, amelyek kiegészítenék a már használt fekete dobozokat és repülési adatrögzítőket. Az indiai Ahmedabadban történt balesetében a fedélzeten tartózkodó 242 emberből 241-en meghaltak, valamint 19-en a földön, akikre ráesett a repülőgép.

Az iparág egyik legbefolyásosabb hangja, Willie Walsh, a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) vezetője és egykori pilóta szerint erős érvek szólnak a kamerák telepítése mellett.

Jelenlegi ismereteink alapján elég valószínű, hogy a hangfelvétel mellett egy videofelvétel is jelentősen segítené a nyomozókat, például a mentális egészséggel kapcsolatos vizsgálat lefolytatásában – mondta Walsh.

  • A pilótafülke-kamerák támogatói szerint a felvételek kitölthetik a hang- és adatrögzítők által hagyott réseket,
  • míg az ellenzők szerint az adatvédelemmel és a visszaéléssel kapcsolatos aggodalmak meghaladják azt, amit a nyomozások szempontjából marginális előnyöknek tartanak.

Az Ausztrál Közlekedésbiztonsági Hivatal jelentése szerint felbecsülhetetlen értékű volt a videófelvétel, amikor azt próbálták kinyomozni, hogy mi vezetett a Robinson R66 helikopter 2023-as felrobbanásához a levegőben, amely a pilóta halálához vezetett. A dokumentumban az áll, a videón jól látható, hogy a pilóta az idő nagy részében nem repüléssel kapcsolatos feladatokkal volt elfoglalva, hanem telefonált, evett és ivott.

Az ATSB elismerését fejezte ki a Robinson Helicopters-nek a gyárilag beépített kamerák biztosításáért, és kijelentette, hogy arra ösztönzi a többi gyártót és tulajdonost, hogy fontolják meg a hasonló eszközök telepítését.

2000-ben Jim Hall, az Egyesült Államok Nemzeti Közlekedésbiztonsági Tanácsának (NTSB) elnöke sürgette a Szövetségi Légügyi Hivatalt (FTA), hogy írja elő a kereskedelmi repülőgépek pilótafülke-képrögzítőkkel való felszerelését. Hall ajánlása az 1999-es Egyptair 990-es járatának katasztrófáját követően érkezett, amikor az NTSB szerint az első tiszt szándékosan vezette kataszrófába a Boeing 767-est, a fedélzeten tartózkodó mind a 217 ember életét vesztette.

Egy másik repülésbiztonsági szakértő, Anthony Brickhouse azt mondta, hogy baleseti nyomozóként támogatja a pilótafülke-videózást, de elismerte, hogy a kereskedelmi pilótáknak komoly aggályaik vannak. Az Air India 171-es járatáról készült videó azonban sok kérdésre választ adott volna – tette hozzá.