A PwC Magyarország idén is több mint 55 ezer válaszadó részvételével készített kutatást a hazai munkavállalók és diákok munkaerőpiaci preferenciáiról. Nem meglepő, hogy egy bizonytalan gazdasági környezetben a stabilitás és kiszámíthatóság iránti igény került előtérbe.
Kapaszkodókat keresnek a munkavállalók
2025-ben a magyar munkaerőpiac dinamikáját továbbra is a gyorsan változó gazdasági és társadalmi környezet határozza meg: magas infláció, a klímaváltozás következményei, a geopolitikai feszültségek és a demográfiai kihívások nehezítik a tervezést. A népesség csökken, az átlagéletkor emelkedik, a fiatal, képzett munkaerő kivándorlása pedig szintén nem könnyíti meg a hazai vállalatok helyzetét.
A munkaerőhiány egyre inkább a tapasztalt szakemberek körében jelentkezik, míg a belépő szintű, speciális tudás nélküli pozíciók iránti kereslet csökken. Az elmúlt években a bérek növekedése sem tudta teljesen ellensúlyozni az inflációt, így a reálbérek stagnálása vagy csökkenése különösen érzékenyen érintette az alacsonyabb jövedelműeket és a belépő szintű pozíciókat.
A gyorsan változó környezet nem csak a munkáltatókat, hanem a munkavállalókat is kihívások elé állítja. A dolgozók egyre inkább keresik a kapaszkodókat: a stabilitást, a kiszámíthatóságot, az emberi hozzáállást és a támogató munkahelyi légkört. Bár a magyar munkavállalók általános munkahelyi közérzete továbbra is pozitív (10-es skálán 2025-ben 7,36-os értékkel), az elmúlt évhez képest enyhe csökkenés tapasztalható (7,59-es érték 2024-ben).
Pszichológia és teljesítmény
Az idei, munkavállalók preferenciáit vizsgáló kutatásban változatlanul a jó fizetés (1. hely) a legfontosabb, de minden egyéb anyagi ösztönző helyét átvették az együttműködést, bizalmat és őszinteséget (2.) meghatározó emberi tényezők. A munkavállalók egyre inkább olyan munkahelyet keresnek, ahol a nyitottság, tisztelet (3.) és megbecsülés (4.) is alapértékek.
Ezek nem csupán „jó érzést” keltenek, hanem a jó teljesítmény és az innováció motorjai. A legjobban teljesítő csapatokat már nem a szakmai tudás vagy a technológiai felkészültség különbözteti meg egymástól, hanem a pszichológiai biztonságérzet mértéke.
A biztonságérzetet nagyban támogatja a transzparencia is (7.), azaz mennyire érzik úgy a munkavállalók, hogy értik a szervezet működését. A transzparencia magában foglalja a vezetőség nyílt és őszinte kommunikációját, legyen szó egy esetleges átszervezésről vagy juttatásokról, az átlátható karrierutakat és a vállalat etikus működését is.
Továbbra is erős a munkavállalók igénye a stabilitásra. A munkahely biztonsága a hangsúlyok áthelyeződése ellenére is kiemelt szempont (8.), ami talán nem is meglepő, ha a stagnáló gazdasági működésre vagy épp a globális elbocsátási hullámokra gondolunk. Az új munkahely keresésével kapcsolatban általánosságban érezhető egyfajta óvatosság, a dolgozók többsége (78%) nem is tervez váltani a következő egy évben.
Projektalapú és tapasztalati tanulás
A hagyományos frontális, tréning jellegű képzési lehetőségek iránti nyitottság az előző évhez képest még inkább hátrébb sorolódott. A technológiai fejlődés diktálta tempó, a „fejlődj vagy lemaradsz” üzenet aláhúzza a képességfejlesztés fontosságát. Azonban a munkáltatóknak szemléletváltásra van szükségük: a hagyományos, elméleti képzések helyett a gyakorlatias, projektalapú tanulásra kell helyezniük a hangsúlyt.
„A hagyományos képzések ideje lejárt: érdemes olyan gyakorlatias fejlesztési megoldásokat választani, amelyek költséghatékonyak és a mindennapi munkába integrálhatók. Fontos, hogy a képzésre fordított erőforrások valódi értéket teremtsenek, és a tanulás kapcsolódjon a vállalat számára releváns feladatokhoz” - mutatott rá Gönczi Gyöngyi, a PwC Magyarország HR és szervezetfejlesztési tanácsadási csapatának vezetője.
Generációs különbségek: valóban mások a fiatalok?
A Z generáció munkaerőpiacra lépése óta, azaz a 2010-es évek második felétől folyamatosan napirenden van a generációs diskurzus: mennyire különböznek egymástól az egyes generációk kommunikációban, hozzáállásban vagy épp az igényeik tekintetében. A PwC 2025-ös Munkaerőpiaci preferencia felméréséből számos generációs attitűdre is fény derül.
A fizetés a Z és Y generáció számára hangsúlyosabb: ezek a korosztályok a bért tartják a legfontosabbnak, míg a klasszikus juttatási elemek kevésbé befolyásolják döntéseiket. Az idősebb generációk (X és baby boomer) számára a fizetés kevésbé meghatározó, ők inkább a stabilitást és a hosszú távú biztonságot keresik.
A rugalmasság iránti igény generációs szinten eltér: az X és baby boomer generációk kevésbé tartják fontosnak a rugalmas munkavégzést, míg a fiatalabbak számára ez egyre inkább alapelvárás. A Z generáció térnyerése új szemléletet, a digitális kompetenciák meglétét és értékalapú elvárásokat hozott a munka világába, és ezek alapvetően formálják a munkáltatói elvárásokat és a szervezeti kultúrát is.
PwC 2025 Legvonzóbb Munkahelye Díj iparági kategória győztesei
A PwC azonban nem csak felmérte a munkahelyi preferenciákat, hanem kiosztotta a 2025 Legvonzóbb Munkahelye Díjakat is kilenc iparági, valamint egy összesített kategóriában a kutatásban részt vett válaszadók értékelése alapján. Ezek alapján 2025 Legvonzóbb Munkahelye összesített kategóriában a helyezettek:
- Mercedes-Benz
- BMW Magyarország
- Audi Hungaria