A Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) jelentette be az üzletet, miszerint Rákosrendezőn mintegy 85 hektárnyi területet nettó 50,9 milliárd forintos vételáron értékesítették az Eagle Hills Csoportnak.

A szerződésből egyértelműen látszik, hogy a mini- vagy maxi-Dubajként is emlegetett Grand Budapest-beruházás rengeteg ponton megbukhat, és meghiúsulhat a fejlesztés. Ha például az állam nem ad építési engedélyt a területre, akkor az Eagle Hills Csoport eláll a beruházástól, és minden visszakerül az államhoz. Amennyiben a beruházó nem akarja folytatni a beruházást, úgy nem adhatja el a földterületet, az állam azonnal élesítheti a visszavásárlási opciót, írja az index.hu.

Az Index informátorai szerint így semmi esetre sem alakulhat ki ingatlanspekuláció, mivel a szerződés csak erre a projektre érvényes, ha nem valósul meg, akkor az államnak visszajár a terület. Az egészet egy államközi szerződés külön megerősíti.

A döntést előkészítő dokumentumokban szerepel egy nemzetközi, nagynevű értékbecslő cég, amely értékelte a területet. Azonban külön figyelembe vette azokat az építési szabályokat, amelyeket a beruházáshoz módosítani szeretnének. Az értékelést nem a jelenlegi építési jogszabályoknak megfelelően végezték, hanem figyelembe vették, hogy mit szeretnének a jövőben változtatni a projekt érdekében. Így a jövőbeli beépíthetőséget is figyelembe vették.

Ezer éve akarnak vele kezdeni valamit

A területet 2017 óta, majdnem 10 éve tervezik hasznosítani. Ez egy rozsdaövezet, jelen pillanatban üzletileg értékelhetetlen. Azért nincs értéke, mert vasútüzemi terület, ennek megfelelően 10 százalékos beépíthetőséggel rendelkezik. Tehát ezt a 85 hektárnyi rozsdaövezetet értékesítette most az állam nettó 50,9 milliárd forintos vételáron úgy, hogy az Eagle Hills Csoport összesen 12 milliárd eurós beruházást pluszban vállalt.

Érdemes ezen a ponton kitérni a fizetési ütemre. A kormányzati döntésnek megfelelően az Eagle Hills a vételárat három ütemben fizeti meg, a teljesítés a megállapodásban foglalt állami vállalások teljesítéséhez igazodik. A szerződés aláírását követő 10 munkanapon belül meg kell fizetniük a vételár 25 százalékát. Ebből a felek 10 százalékot foglalónak tekintenek, és ez beleszámít a vételárba.

Ezt követően az állam rendezi a jogi feltételeket a beruházáshoz, majd 10 munkanapon belül banki átutalással a vevő megfizeti a fizetendő vételár 35 százalékát. A kormány számos vállalást elfogadott a projekttel kapcsolatban, ugyanakkor a szerződés szerint a fejlesztések várható időtartamára tekintettel az adásvétel lezárása legkésőbb 2039. március 13. napjáig megtörténik. Ezt követően a fejlesztő köteles kifizetni a terület teljes (inflációval növelt) vételárát.

A hatályos építési szabályozás alapján a Rákosrendezői pályaudvar értékesített területén jelenleg 80 százalék minimum zöldterület mellett 10 százalék a maximális beépíthetőség, és legfeljebb 4,5 méter magas épület helyezhető el. A fejlesztést lehetővé tévő építési szabályok megváltoztatása után a területen átlagosan 90 százalék lenne a beépíthetőség mértéke átlagosan legalább 10 százalékos zöldterületi mutató mellett.

Így az elhelyezhető legmagasabb épületek általában 45 méter magasak, azonban egyes zónákban 250–500 méter magas épületek is elhelyezhetőek lennének. Ám itt fontos megemlíteni, ha a kormányzat az építési jogszabályokat nem akarja a beruházáshoz hangolni, akkor sincs probléma, az ingatlan visszakerül az államhoz – jelezte az Index forrása. Azonban azt is érdemes kiemelni, hogy a zöldterületeken a nemzetközi megállapodás alapján a magyar állam vállalta a vasúti vágányok befedését, így a befedett vágányok felett tervezetten 30 hektár körüli nagyságú parkot alakítanak ki.