Az OMV műanyagipari leányvállalata, a Borealis vezérigazgatója vezeti július 1-jétől a Liberty Steel Group európai üzletágát – közölte a Der Standard.

Thomas Gangl (52) az európai üzletág felelőseként négy nagy telephely fölött gyakorolja majd az irányítást, amelyek Galatiban (Románia), Ostravában (Csehország), Dunaújvárosban (Magyarország) és Częstochowában (Lengyelország) találhatók, számos kisebb gyártóüzem mellett.

A közelmúltban világszerte összesen mintegy 30 ezer alkalmazottból álló acélipari csoport kontinentális érdekeltsége 3-4 milliárd euró közötti árbevételt ért el Európában.

A Liberty Steel mögött Sanjeev Gupta, brit-indiai milliárdos áll, aki korábban több, nehézségekkel küzdő acélgyárat vásárolt fel Európában 2019 és 2023 között, és globális üzleti birodalmat épített fel a GFG Szövetséggel. 

Vezetőváltás a kritikus időkben

Az lesz a feladatom, hogy stabilizáljam az üzletet, és 2030-ra nulla nettó CO2-kibocsátásúvá tegyem az acélműveket – nyilatkozta Thomas Gangl a tervek csütörtöki bejelentésekor Ausztriában, hozzátéve, hogy a zökkenőmentes átállás érdekében június végéig még elérhető lesz a Borealis számára.

Bécs lesz az új főhadiszállás

A Liberty Steel Europe főhadiszállása Bécsben lesz. Ehhez előzetesen létre kell hozni egy európai holdingtársaságot, amelyhez az egyes helyszínek kapcsolódnak a későbbiekben. A Liberty Steel globális központja ugyanakkor Dubaiban van, és ott is marad.

Új kihívások a zöld átállás jegyében

Thomas Gangl a bejelentéskor arról is beszélt, hogy – ellentétben az OMV-nél eltöltött 23 évével, ahol 2019-től 2021-ig az igazgatóság vezetőjeként, három éve a Borealis műanyagipari leányvállalat vezérigazgatójaként dolgozik – nagyon rövid döntéshozatali folyamatokkal kell megbirkóznia.

Erre azért is van szükség, hogy a 2030-ig érvényes, ambiciózus átalakítási terveket végre lehessen hajtani.

Például, ahol jelenleg magas CO2-kibocsátású nagyolvasztó kemencék vannak, fokozatosan be kell vezetni az elektromos ívkemencéket, amelyek zöld, villamos energiával működnek – ezek képezik majd a „zöld” acél előállításának és a vásárlókhoz való eljuttatásának alapját. Ennek költségét több mint egymilliárd euróra becsülik. A későbbiekben a hidrogént is bevezetik azzal a céllal, hogy kihasználják az Emirátusok jó kapcsolatait.

Az általunk tervezett átalakítási lépések a szénről a gázra a zöld hidrogénre irányulnak – jelezte.

A Der Standard megjegyzi: ehhez Közép-Kelet-Európa a viszonylag alacsony termelési költségek, valamint a bérköltségek miatt is előnyös, bár a megnövekedett energiaköltségek kihívást jelentenek. A cél a zöldáram beszerzésének partnerségeken keresztül történő „megszervezése”, a helyszínek közötti szinergiák kihasználása, valamint az európai üzemekben telepített, mintegy tizenkét millió tonna acélkapacitás tényleges kihasználása.