A nyári tömegturizmus lecsengésével Szlovákiában alakul a fapadosok új háborús övezete: bő egy hónap múlva hét, rendszeres európai járatot indít Pozsonyból az ír Ryanair, míg nemrég a magyarországi székhelyű Wizz Air is ugyanilyen bejelentést tett. 

Utóbbi ráadásul jövő márciusig teljesen hátat fordít a szomszédos Bécsnek a magas reptéri adók, földi kiszolgálási díjak miatt, de már idén ősztől új bázist épít a schwechati reptértől félórányi autóútra lévő szlovák fővárosban. 

A Ryanair is visszavesz az ausztriai jelenlétből utasforgalma 10-15 százaléka árán, bár közölték, hogy hosszú távon egymilliárd eurót fektetnének be Bécsben, cserébe a légi közlekedési adó eltörléséért – amire pozitív példaként közleményükben a magyar kormányt említették. 

Budapest pozíciója stabil marad

A fapadosok mozgolódása ugyan már megszokott, és most a közvetlen környezetünkben zajlik, ám ez a budapesti reptér erős pozícióját nem veszélyezteti, sőt, erősíti. A magyar utazóközönség ebből profitálhat az őszi-téli szezonban – mondta az Economxnak Varga G. Gábor légiközlekedési szakértő.

Kiemelte: a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér – az adózási környezet, a kedvező reptéri árazás, illetve a profi, rugalmas szakmai irányítás következtében – továbbra is rendkívül versenyképes a régióban, ráadásul jóval nagyobb utasforgalmat bonyolít és több gépet állomásoztat, mint a szlovákiai légikikötő

A fapadosok mostani lépésével versenyélénkítésről csak azért nem érdemes beszélni, mert a pozsonyi és a budapesti piacon is ugyanaz a két társaság a domináns szereplő – jegyezte meg.

Olcsóbb lesz a repülés és bővül a kínálat

A magyar utazók számára viszont kedvező, hogy jelentős kínálatbővülést hozhat a mozgolódás.

Ráadásul, bizonyos útvonalakon kedvezőbb árazásra kényszerülhetnek a versengő diszkont társaságok, vagyis olcsóbbak lehetnek a fapados járatokra kínált jegyek, jöhetnek különleges kedvezményes lehetőségek – emelte ki.

Mára megszokott, hogy Bécs és Budapest, illetve Pozsony között van átjárás az utasforgalomban, ez ezután is élénk marad. 

Nem csak a magyarok repülnek Bécsből, mert onnan érhetők el bizonyos közvetlen járatok, de Nyugat-Európából is bőségesen érkeznek Budapestre azért, hogy távolabbi helyekre, akár valamelyik kínai városba utazzanak – jegyezte meg Varga G. Gábor. 

Dinamikusan bővülünk

Megírtuk: jövő nyártól közvetlen repülőjárat indul Budapest és Toronto között, az Air Canada – amely jelenleg csak Bécsbe és Prágába repül a régióban – közvetlen járatot üzemeltet majd heti négy alkalommal, a legmodernebb Boeing 787-9 Dreamliner géppel. 
Ez egy újabb, gazdasági és turisztikai összefüggéseiben is fontos lépés a Budapest Airport hosszú távú járathálózatának bővítésében – mutatott rá a szakértő. Toronto az Air Canada legnagyobb csomóponti reptere, napi 1500 járatot üzemeltetnek 195 célállomásra. – Reméljük, az áraik is kedvezőek lesznek, mivel nem utolsósorban Toronto tágabb vonzáskörzetében él az egyik legnagyobb magyar diaszpóra – jegyezte meg.