Csehország hosszabb mentességi időszakot kért a Novolipetsk Steel (NLMK) orosz acélgyártó vállalat importjára a pénteki uniós nagyköveti találkozón, amelyen a Moszkva elleni szankciók következő körének megvitatására kerül sor – közölte három uniós diplomata a Politicóval.

Az autóipar az ország gazdaságának egyik alappillére, a cseh nemzeti GDP mintegy 10 százalékát teszi ki, ami az egyik legmagasabb érték a világon. Mivel olyan nagy gyártóknak ad otthont, mint a Volkswagen-csoporthoz tartozó Skoda és a Hyundai Motor cseh leányvállalata, Európa egyik vezető autóipari termelési és gyártási központja. 

A gyártóknak acélra van szükségük, amely az autók karosszériájának és számos más alkatrészének nagy részét alkotja. Az NLMK pedig kulcsfontosságú beszállító: Szinte az összes sík- és hosszúacél-termékét Oroszországban állítja elő, de hengerlési műveleteinek közel egynegyede Európában található, közelebb az ipari vevőkhöz.

Oroszország ukrajnai teljes körű inváziója óta Brüsszel tizenegy szankciócsomagot vezetett be Moszkva ellen – az energiától a banki tevékenységig mindenre kiterjedően –, hogy kiürítse Vlagyimir Putyin hadipénztárát. A szankciókról folytatott vita során azonban az EU különböző országai átmeneti időszakokat kértek, hogy időt nyerjenek arra, hogy máshol találjanak alternatívát az orosz import helyett.

A csehek most az átmeneti időszak meghosszabbítását kérik, hogy továbbra is az NLMK-tól, a négy legnagyobb oroszországi acélipari vállalat egyikétől származó acélt használhassák. A félkész acél importjának célba vétele politikailag érzékeny kérdés, mivel

a vállalat Belgiumban, Franciaországban és Olaszországban működő leányvállalatain keresztül továbbra is működik Európában, és több ezer munkahely megszűnése a tét.

A csehek más országokkal, köztük Olaszországgal és Belgiummal együtt már kaptak egy 2024 végéig tartó átmeneti időszakot, hogy továbbra is az NLMK-tól származó acélt használhassák, különösen azért, mert az emelkedő energiaárak miatt az európai vállalatoknak akkoriban nehezebb volt alternatívát találniuk az olcsó orosz félkész acéltermékek helyett.

Csehország most azt kéri, hogy ezt az időszakot hosszabbítsák meg 2028-ig, azzal érvelve, hogy nagy nehézségekbe ütközik a termék új beszállítóktól/alternatív forrásokból való beszerzése. A 2028-as dátum valószínűleg egy nyitó lépés volna abban az irányban, hogy megváltoztassák a mostani határidőt.

Egyelőre nem világos, hogy a csehek követelését mennyire támogatják más országok, például Olaszország és Belgium. Belgiumban a francia nyelvű országrészben törekednek arra, hogy támogassák a meghosszabbítás iránti igényt, mivel a szankcióknak az ország ezen részén is érezhető kihatásai lesznek. A belgiumi székhelyű NLMK Belgium 49 százalékban a Wallonie Entreprendre, egy vallon régió tulajdonában lévő belga befektetési alap tulajdonában van.