Újabb felmérést végeztünk a Pulzus Kutatóval, ezúttal arra voltunk kíváncsiak, hogy a hazai lakosság miként viszonyul a szaloncukorhoz. Sok kérdésünk volt, de leginkább arra voltunk kíváncsiak, hogy hány százalékban veszik ezt az édességet az ünnepekre, mennyit áldoznak rá és melyik a kedvenc ízesítésük.

A bejglis kutatásunk után (melyről bővebben ezen a linken olvashat) ez is adekvát volt, hiszen a szaloncukor ára ugyanúgy kilőtt az űrbe, mint a bejglié. Természetesen nem a zacskós, olcsóbb termékekre gondoltunk, hanem a minőségi termékekre, mint például a Stühmer vagy a Szamos.

Ezen termékek kilóára már 12-16 ezer forint mozog, így az ínyencek bizonyára kétszer is meggondolják majd, hogy vesznek-e vagy sem.

De nézzük az eredményeket: első kérdésünk az volt, hogy szokott-e szaloncukrot venni az ünnepi időszakra. Itt meglehetősen magas, 65 százalékos arányt kaptunk, és van 21 százaléknyi olyan lakos is, aki bizonytalan a kérdésben. Megdöbbentően alacsony, mindössze 12 százalék válaszolta azt, hogy nem számol idén ezzel az édességgel. A nők igazi rajongók, 67 százalékuk mondta, hogy vásárol, a 60 év felettieknek pedig a 70 százaléka akaszt szaloncukrot idén a karácsonyfára. A legfiatalabb vizsgált korosztály (18-39) pedig a leggyengébb szándékot mutatja, mindössze 57 százalékuk gondolkodik ebben a nyalánkságban.

Kép: economx

Érdekes, hogy a vármegyeszékhelyeken élők meglehetősen rideg viszonyt ápolnak a szaloncukorral: az igennel válaszolók is az ő kategóriájukban mutatják a leggyengébb számot, és a tudatosan nem vásárlók is közülük kerültek ki a legtöbben. Pécsiek, debreceniek, miskolciak! Mi a baj a szaloncukorral?!

Ünnepélyesen kijelentjük, hogy a magyar lakosság kedvenc szaloncukor íze torony magasan a zselés.

A szavazatok 39 százalékát zsebelte be, második helyen az „egyéb” kategória végzett (21 százalék), majd holtversenyben harmadik helyen futott be a marcipános és a karamellás. A zselés kategóriájában a férfiak felülmúlták a nőket (41 kontra 36 százalék), de a középkorúak (40-59 éves korosztály), a budapestiek és a maximum érettségivel rendelkezők is imádják ezt az édességet.

Kép: economx

A marcipános a diplomások és a 60 év felettiek kedvence, a karamellásért pedig egyáltalán nincsenek oda a férfiak és a fiatalok.

Miután fantáziánkban végigvettük az ízeket, jöhetett egy kényesebb kérdés, miszerint mennyit hajlandó egy doboz/csomag szaloncukorra költeni? Elsöprő többség (42 százalék) mondta azt, hogy maximum 2 ezer forintot ad erre. A második legnagyobb számot (26 százalék) azok hozták, akik ezer forintnál többet nem adnak. Azonban 20 és 7 százalék úgy nyilatkozott, hogy 3 ezer sőt még annál is többet megér nekik egy doboz termék. Az 1-, 2-, illetve 3 ezer forintos kategóriában a nők nyertek,

a hölgyek tehát sokkal szívesebben költenek szaloncukorra, azonban ha igazán minőségi szaloncukorról (3 ezer pluszos kategória) van szó, akkor a férfiak könnyebben kinyitják a pénztárcájukat.

Kép: economx

A legdrágábba kategóriára a férfiak mellett a fiatalok (18-39 évesek) költenek a legszívesebben, az olcsóbb 1-2 ezres termékeket pedig jellemzően a 60+-osok veszik.

A budapestiek zömében 2 ezer forintig mennek el, és eszméletlenül meglepő, hogy a 3 ezer forintos kategóriát leginkább a községiek vásárolják.

Fura, hogy a magyar lakosság még mindig nem igazodott el a kereskedelem zegzugos erdejében, miszerint kimérve általában minden olcsóbb, mint csomagolva. Hiszen előbbi esetbe eleve nem kell kifizetnünk a csomagolás árát. Ennek ellenére a válaszolók 51 százaléka dobozba vagy zacskóba csomagolt szaloncukrot vesz, és csak 46 százalékuk vásárol kimérve.

A nők és az idősebbek viszont úgy tűnik, gyakorlottabbak, hiszen ők legyőzték a férfiakat a „kimérve veszem” kategóriájában,

a férfiak, illetve budapestiek viszont nagyobb arányban érzik kényelmesebbnek, hogy csak leemelik a dobozt a polcról.

Kép: economx

Ebben a témakörben is megvizsgáltuk az iskolázottságot, a felsőfokú végzettséggel rendelkezők is a kényelmesek közé tartoznak, hiszen leginkább csomagolt terméket vesznek, az alapfokú iskolázottságúak pedig ismerik a dörgést, tudják, hogy a legtöbb esetben, kimérve olcsóbb.

De mégis mennyibe kerül idén a szaloncukor? Az ismertebb cégek webshopjai szerint nézzünk egy pár példát:

  • a Szamosnál idén a sima marcipános 25 dekás 3390, a 18 dekás málna zselés 3590 forint.
  • a Stühmernél 2023-ban a körtezselés-muskotályos 22,5 dekás 2899, míg a 24,5 dekás pisztáciás 4990 forintba kerül.
  • a Bonbonettinél a 30 dekás narancs-citrom zselés 3990 forint, és ugyanennyibe kerül a 30 dekás karamellás is.

Utánajártunk, hogy melyik az ország kedvenc bejglije

A Pulzus Kutatóval összefogva, számos kérdésre kerestük a választ a magyarok bejglifogyasztási- és vásárlási szokásait illetően, ebből pedig megtudtuk, hogy melyik a hazai lakosság kedvenc tölteléke, mennyit vagyunk hajlandó költeni rá, és hol vesszük a legnépszerűbb karácsonyi édességet. Ha többre kíváncsi−−−>