Az ágazat tavalyi visszaeséséért egyebek között felelős:
- a magyar agrárexport jelentős csökkenése,
- az augusztus óta tartó szárazság (a kisvizes időszakokban a piac egy része elmenekült a folyamhajózástól a teljesen kiszámíthatatlan költségszerkezet miatt),
- vasúti forgalom csökkenése a vegyiparban és az olajtermékeket illetően,
- az új, nagy vasúti forgalmat generáló beruházások meg nem valósulása,
- az egész Európára jellemző vasútépítési nehézségek,
- a magas energiaárak miatti megemelkedett vasúti vontatási költségek, és pályakapacitási problémák.
Pekár János, Magyar Szállítmányozók Szövetsége (MSZSZ) főtitkára a HelloVidék-nek nyilatkozva kiemelte:
Kapcsolódó
a szállítmányozási ágazatban a 2021. és 2022. évek aranykora után tavaly már érezhető volt a lassulás.
- A tengeri konténeres forgalom esetén az import oldalon általánosságban mintegy 15 százalékos, az export oldalon 25-30 százalékos volt a visszaesés, ennek következtében a tengeri fuvardíjak a tizedére estek vissza.
- Az egy évvel ezelőtt vagyonokat kereső konténeres társaságok hajókat vontak ki a forgalomból, a harmadik negyedévtől negatív eredményeket mutattak fel, és elbocsátásokba kezdtek.
- A Selyemutas forgalom az első negyedévben gyakorlatilag teljesen leállt, utána is csak töredék forgalom érkezett.
- A légiáruszállítási üzletág is lassult globálisan, és a Covid előtti szintre csökkentek a volumenek.
A szakember szerint
a szállítmányozó vállalatok döntő részének veszteségeket még nem kellett elkönyvelni, de a hatékonyság megtartása miatt több cégnél csökkenteni kellett a munkavállalói létszámot.
A jövedékiadó-emeléssel kapcsolatban Pekár János leszögezte: a közúti fuvarozás szinte minden költségeleme, a gázolaj, az útdíj, a munkabér, a jármű, a lízing, az alkatrészek és az igénybe vett szolgáltatások ára is folyamatosan növekszik.
A fuvarozói várakozások - fuvarfeladattól, áru- és járműtípustól függően 8-15 százalék közötti fuvardíjemelés körül alakulnak.
A szállítmányozók, akik folyamatosan a fuvaroztatók és a fuvarozók közötti „ütközőzónában” vannak, természetesen mindent megtesznek azért, hogy a költségnövekedést a legteljesebb mértékben elfogadják a megbízók, hiszen az eredményesség fenntartása az egész iparág közös érdeke.
A szakember 2024-el kapcsolatban azt mondta:
ha a Magyarországon bejelentett beruházások mind realizálódnak, akkor óriási áruszállítási igény jelenik meg a piacon.
Töméntelen kapacitásigény keletkezik majd, és ezt a szállítmányozóknak kell kielégíteni.
Szakmai kapcsolatrendszerünket, hozzáértésünket, szervezési képességünket, beszerzési tudásunkat akkor tudjuk igazán kamatoztatni, ha arra nagy szükség van, és a 2024. év várhatóan egy ilyen esztendő lesz – tette hozzá.
Kövesse az Economx.hu-t!
Értesüljön időben a legfontosabb gazdasági és pénzügyi hírekről! Kövessen minket Facebookon, Instagramon, Redditen vagy iratkozzon fel Google News és YouTube-csatornánkra!
Legolvasottabb
![Újabb legendás autómárka hátrál ki az elektromosságból](https://www.economx.hu/fototar/fototar/202407/orig/image1721820326.jpg/240/?v=2024012201)
Újabb legendás autómárka hátrál ki az elektromosságból
![Döntött az Európai Bíróság, fontos változások jönnek](https://www.economx.hu/fototar/fototar/202407/orig/image1721904412.jpg/240/?v=2024012201)
Döntött az Európai Bíróság, fontos változások jönnek
![Tönkreverték az állampapírokat, messzire se kellett menni a 60-70 százalék nyerőért](https://www.economx.hu/fototar/fototar/202309/orig/image1695722427.jpg/240/?v=2024012201)
Tönkreverték az állampapírokat, messzire se kellett menni a 60-70 százalék nyerőért
![Lemaradtak az egyetemről, mert elszámolták a pontjaikat: megszólalt az Oktatási Hivatal](https://www.economx.hu/fototar/fototar/202407/orig/image1721922911.jpg/240/?v=2024012201)
Lemaradtak az egyetemről, mert elszámolták a pontjaikat: megszólalt az Oktatási Hivatal
![46 milliárd dollárt bukott pár hónap alatt Bernard Arnault](https://www.economx.hu/fototar/fototar/202407/orig/image1722002885.jpg/240/?v=2024012201)
46 milliárd dollárt bukott pár hónap alatt Bernard Arnault
![Egy tollvonással szerzett 155 ezer előfizetőt a 4iG](https://www.economx.hu/fototar/fototar/202402/orig/image1708513892.jpg/240/?v=2024012201)
Egy tollvonással szerzett 155 ezer előfizetőt a 4iG
![Fura autós aluljáró készteti szabálytalankodásra a sofőröket Budán](https://www.economx.hu/fototar/fototar/202407/orig/image1721992089.png/240/?v=2024012201)
Fura autós aluljáró készteti szabálytalankodásra a sofőröket Budán
![Régi-új ismerős a cég, amellyel az ukránok keresztbe tettek Magyarországnak](https://www.economx.hu/fototar/fototar/202407/orig/image1722014350.jpg/240/?v=2024012201)
Régi-új ismerős a cég, amellyel az ukránok keresztbe tettek Magyarországnak
![Tudta, hogy kártérítést kaphat, ha szabija alatt packázik önnel a munkahelye?](https://www.economx.hu/fototar/fototar/202407/orig/image1722004810.jpg/240/?v=2024012201)
Tudta, hogy kártérítést kaphat, ha szabija alatt packázik önnel a munkahelye?
![](https://kep.index.hu/1/0/5747/57478/574787/57478721_4251285_b9dd036deaba14c182826068f93e3d86_wm.jpg)