A Nemzetközi Tömegközlekedési Szövetség (UITP) 2021-es felmérése szerint lakosságarányosan 2019-ben Budapesten volt forgalomban a legtöbb taxi, mintegy 6478 darab. Ez a szám 2023-ra azonban 5486-ra csökkent, vagyis ezer taxi eltűnt a rendszerből.
A G7 cikke szerint ebben a tarifaváltozások játszottak szerepet: 2013 szeptembere óta egységesek a díjak, emiatt pedig a visszaélések is csökkentek, főleg a külföldi utasokkal szemben. Ugyanakkor az egységes tarifarendszer nem túl dinamikus, mivel az alkalmanként drasztikusan változó üzemanyagárak ellenére mindössze 3 alkalommal módosítottak a fővárosi taxirendeleten:
2013-tól 2018-ig 450 forint volt az alapdíj, ezután 2022-ig 700 forint, majd egészen tavaly márciusig 1000. Jelenleg pedig 1100 forint.
Emelkedtek ugyanakkor a kilométer- és az időarányos egységdíjak is.
Hogy pontosan mennyire profitábilis taxisnak lenni, azt nehéz megállapítani, mivel a legtöbben egyéni vállalkozóként fuvaroznak, emiatt egyetlen cégadatbázisból, és a KSH-től sem lehet árbevétel-adatokat begyűjteni – írja a lap.
A taxizást főtevékenységét végző vállalkozások adatai alapján a diszpécserek adózás előtti eredménye az árbevétel 10 százalékát jelentette 2022-ben. A budapesti vállalkozások az árbevétel 85 százalékát keresték meg.
A fővárosi piac árbevételben már a koronavírus-járvány előtti szinten jár, a vidéki társaságoknak azonban ez még 2022-ben sem sikerült.
Ugyanakkor a budapesti piacon magasan két társaság, a Bolt és a Főtaxi dominál: a gazdasági társaságok bevételének fele hozzájuk fűződik. Előbbi 2022-ben 637 millió forintos adózás előtti eredményt ért el, miközben a többiek 107 millió forintos veszteséget. Pozitívan gazdálkodnak továbbá a vidéki piaci szereplők is.
Lufi az egész Bolt-ügy?
Az Economx által megkeresett európai szabadalmi és védjegy ügyvivők egybehangzóan úgy foglaltak állást, hogy a Bolt-ügyben nem látnak érdemi védjegyproblémát. A Niveus Consulting Group pedig nyilvános kommentárban tudatta, hogy a számlázással kapcsolatos „vádak” sem felelnek meg a valóságnak, a Bolt nem okozott kárt a magyar államkasszának.Kövesse az Economx.hu-t!
Értesüljön időben a legfontosabb gazdasági és pénzügyi hírekről! Kövessen minket Facebookon, Instagramon vagy iratkozzon fel Google News és YouTube-csatornánkra!
Legolvasottabb
Durva számokat közölt a Wolt – akadt, aki félszáz pizzát és spagettit rendelt
Visszanyalt a fagyi: újabb devizahiteles nyert pert, megkopasztja a bankot a győztes ügyfél
Történelmi döntés: vényírási jogosultságot kapnak a gyógyszerészek, már régóta vártak erre
Orbán Viktor a brüsszeli csúcs után: Vétójog nélkül nincs értelme, hogy az unióban legyünk
Napirendre került: tarthatatlan a 28 500 forintos minimálnyugdíj, ennyiből nem lehet megélni
Putyin már tudja, hogyan lehet akkora béke, amekkora még sohasem volt
Nagy karácsonyi bevásárlói kisokos: megmutatjuk, hol mit érdemes megvenni
Személyi következménye lett a kitudódott vezetői fizetéseknek a HUN-REN-nél
Anyáznak, amihez jó képet kell vágni: a teljes futárszektor súlyos válságban van