Kiveszőben a németeknél a személyes kiszolgálás kultúrája: legnagyobb nyugati partnerünknél a nagyobb élelmiszeráruházakban akkora a munkaerőhiány, hogy felgyorsult az automatizálás és a cégek sorra alakítják át az üzleteket önkiszolgálóvá.
Ez a tendencia a legtöbb multiláncnál is jellemző – közülük több olyan van, amelyik a külpiacokon, például a magyarországi üzletekben is az alacsonyabb bérköltséggel járó struktúrákat követik.
Legújabban a mintegy 3400 franchise partnerrel rendelkező, szövetkezeti rendszerű Edeka élelmiszerhálózat jelentette be, hogy 11 ezer németországi üzletében drasztikusan korlátozza a sajt- és húspultok friss kínálatát.
Döntésük azért is meghatározó, mert a hamburgi központú szuparmarketlánc azon kevés cégek egyike az ottani piacon, ahol még működött a csemegepultos kiszolgálás – ellentétben a diszkontokkal vagy például nagy versenytársával, a Penny üzleteket is jegyző Rewe-csoporttal.
Eltűnnek a szakképzettek a boltokból
Most azonban a Lebensmittel Zeitung értesülései szerint látványos koncepcióváltásra készül az Edeka, főként az északi és délnyugati régiókban, a bajorországi térségben és Hannover környékén. Ennek következtében felszámolják az egész napos kiszolgálást, így több helyütt megszűnik a pultos alkalmazottak munkája.
Mivel a kiskereskedők egyre kevesebb dolgozót találnak, szinte minden régióban bevezetik a „rugalmas pultok” rendszerét – írják, hozzátéve: a szakképzett munkaerő hiánya mellett egyelőre nem közölték, hogy költségcsökkentési okok is közrejátszanak-e a leépítésben.
A rugalmas pultok lényege az, hogy a vásárlási csúcsidőn kívül csak előre csomagolt árukat kínálnak, amihez nem kell külön személyzet.
Veszélyben a hentesszakma, csökken a színvonal
A kiskereskedelem átalakulása azért is beszédes tendencia, mert ma már Németország szerte egyre kevesebb a speciális hentesbolt, és például az olyan áruházak, mint az Edeka, eddig tanult hentessekkel működő húspultokkal versenyeztek a helyi hentesüzletekkel.
A Szövetségi Gazdasági Minisztérium szerint a húspultok állásainak 75 százaléka jelenleg betöltetlen, mert a hentesszakma egyre kevésbé vonzó a pályaválasztáskor – idézi a Bild.
Holott, ezek az áruházi húspultok jellemzően magas forgalmat bonyolítanak és nyereséget termelnek, ezért is drasztikus az országszerte több mint 400 ezer alkalmazottat foglalkoztató lánc stratégiaváltása, amely a piaci szakértők szerint kedvezőtlen hatással lesz a vásárlási élményre.
Politikai üzenetet közöltek a reklámújságban
A Welt azt is megjegyzi: az Edeka élelmiszerkereskedelmi hálózat a szélsőjobboldali AfD párt elleni kampányával szerzett hírnevet a múlt hétvégi szászországi és türingiai tartományi választások előtt.
A cég a vásárlóknak szóló akciós újságban úgy jelenítette meg a kínálatában lévő uborkát, brokkolit, banánt, cseresznyét és szamócát, hogy mellé írták: színes fajták kaphatók a zöldség-gyümölcs osztályon, azonban a kék szín a „legnagyobb veszély a sokszínű társadalomra” – utalva az AfD párt megjelenésében jellemző színre, a kékre.
A lapnak a lánc több vidéki franchise-partnere felháborodását fejezte ki emiatt, mondván, hogy élelmiszeráruházként nem adhatnak teret a politikai véleményeknek, és félő, hogy a központ nyílt állásfoglalása miatt több vásárló elpártol.
A cég ellen már néhány éve is bojkottra szólítottak fel a közösségi médiában, amikor ugyancsak közzétettek egy politikai szlogent, ami úgy szólt: „Demokráciáért – a nácik ellen”. Ezzel azt üzenték, hogy nem lenne jó, ha a német boltokban csak hazai áru lenne kapható, amit a jobboldal rendre szorgalmaz.
Itthon is erejét veszti az áruházi hivatás
A kiskereskedelemben jellemző munkaerőhiány az elmúlt években Magyarországon is látványos változásokat idézett elő az üzletekben.
Ennek kapcsán az Egyenlő.hu modern szakszervezet nemrég azt közölte az Economxszal: a nagy áruházláncoknál a bolti fizetések évek óta a nemzetgazdasági átlag alatt vannak, főként emiatt folyamatosan csökken a dolgozók száma.
Más kérdés, hogy a magyar kiskereskedelmi alkalmazottaknak rendkívül csábítóak az osztrák, német piacon jellemző bérek, ahol nem ritka, hogy ugyanazon cég hasonló üzleteiben háromszor annyit megkeresnek, mint az itteni egységek hasonló munkaköreiben.
A munkaerőhiány miatt egyre több helyen terjednek az automata kasszák és csökken a kiszolgálás színvonala – jelezte a szakszervezet.
Kövesse az Economx.hu-t!
Értesüljön időben a legfontosabb gazdasági és pénzügyi hírekről! Kövessen minket Facebookon, Instagramon vagy iratkozzon fel Google News és YouTube-csatornánkra!
Legolvasottabb
Jó hír jött a kisnyugdíjasoknak, emelkedhet a pénzük
Eltűnik egy fontos jelzés a szupermarketekből, nem árt résen lenni
Megígérte, és be is tartotta, kegyetlen bosszút állt Donald Trump
15 éves lányt szúrtak le az egyik fővárosi szórakozóhely előtt
Milliókat buktak azok, akik nem így vették meg a lakásukat
Történelmi döntés: vényírási jogosultságot kapnak a gyógyszerészek, már régóta vártak erre
Ketyeg az óra karácsony előtt – mutatjuk, mikor és hol lehet még ügyet intézni
Megint a románok tettek keresztbe: füstbe ment az MVM Csoport biznisze
Betelt a pohár Pintér Sándornál: elvehetik az oltástagadó szülők gyerekeit?!