Eddig 16 milliárd forint kezelési díjat kaptak a Mohutól a palackvisszaváltó automaták üzemeltetéséért a különböző boltok, amivel elméletben 100 milliárd forintnyi plusz fogalmat generálhattak, mert az emberek 80 százaléka boltban levásárolható utalványt kért. A kereskedők a jelenlegi 7,5 forintos kezelési díj helyett legalább 10 forint fölötti összeget szeretnének – írja az Index.

2024. január 1-jén vezették be Magyarországon a gépi palackvisszaváltási rendszert, az azóta eltelt egy évben csaknem 2,3 milliárd darab palackot váltottak vissza.

Kozák Tamás, az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) főtitkára szerint azonban a jelenlegi rendszer korántsem fenntartható a kereskedők számára, mert az úgynevezett kezelési díj nem fedezi a valós költségeket. Rámutatott, minden számításuk azt bizonyítja, hogy már a kezdetekor sem volt elég ez az ellentételezés az üzemeltetésre, az infláció hatására pedig tovább romlott a helyzet.

Az italgyártók és forgalmazók szerint az indokolt költség az automatás visszaváltás esetén a jelenlegi 7,5 forint/palack díjról minimum a felére csökkenthető lenne.

Emellett hazai kereskedők alapból jobb helyzetből indultak, mint külföldi társaik, ugyanis a Mohu mintegy 50 milliárd forint értékben átvállalta az automaták telepítésének előfinanszírozását, amit más európai országokban az üzemeltetőknek, vagyis a boltoknak kellett megfinanszírozniuk.

A visszaváltó automaták kétségtelenül forgalmat és versenyelőnyt generálnak.

Hogyha két bolt egymással szemben van, akkor az, amelyiknél van visszaváltási lehetőség, kétségtelenül előnybe kerül – ismerte el az OKSZ főtitkára.

Az adatok szerint a kiskereskedelmi forgalom volumenindexe csaknem 3 százalékkal nőtt 2024-re, amiben a visszaváltás által bevonzott forgalom is szerepet játszhatott. A SPAR 924,39 milliárd forintos, az Aldi 518,36 milliárd, a Penny 518,62 milliárd forinttal zárt, az Auchan árbevétele ugyan kismértékben csökkent, de adózott eredménye 586 millióról 6,89 milliárd forintra ugrott.

Kozák Tamás szerint ebben semmi jelentős szerepe nem volt a visszaváltó rendszernek, de van, ahol a visszaváltás többszöröse a kibocsátásnak, azaz eladnak száz palackot, és visszavisznek kétszázat, merthogy máshol nincsen automata.

Ez pedig néhány áruházban már eléri a kritikus szintet, amit nem bír el az adott üzlet – fogalmazott az OKSZ főtitkára.  A nyári időszak az ásványvízforgalom növekedése miatt azt eredményezi, hogy hét-nyolc millió palackot váltanak vissza naponta, vagyis másodpercenként akár száz darabot is.

A visszaváltás mára a kiskereskedelmi verseny megkerülhetetlen elemévé vált.

Ez olyan, mint régen az újság árusítása volt. Önmagában nem az újság értékesítése volt nyereséges, hanem, ha a vásárló bement egy napilapért, akkor már megvette a vacsorához vagy reggelihez valót is – tette hozzá a szakember.

Elképesztő mennyiségű palackot váltottunk vissza a MOHU REpont indulása óta

2025 első negyedévében több mint 80 százalékos volt időarányosan a visszaváltás, aminek sikere bizonyítja, hogy hazánk elkötelezett a környezetvédelem és a fenntartható gazdálkodás iránt. Erről itt írtunk >>>