Eddig 16 milliárd forint kezelési díjat kaptak a Mohutól a palackvisszaváltó automaták üzemeltetéséért a különböző boltok, amivel elméletben 100 milliárd forintnyi plusz fogalmat generálhattak, mert az emberek 80 százaléka boltban levásárolható utalványt kért. A kereskedők a jelenlegi 7,5 forintos kezelési díj helyett legalább 10 forint fölötti összeget szeretnének – írja az Index.
2024. január 1-jén vezették be Magyarországon a gépi palackvisszaváltási rendszert, az azóta eltelt egy évben csaknem 2,3 milliárd darab palackot váltottak vissza.
Kozák Tamás, az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) főtitkára szerint azonban a jelenlegi rendszer korántsem fenntartható a kereskedők számára, mert az úgynevezett kezelési díj nem fedezi a valós költségeket. Rámutatott, minden számításuk azt bizonyítja, hogy már a kezdetekor sem volt elég ez az ellentételezés az üzemeltetésre, az infláció hatására pedig tovább romlott a helyzet.
Az italgyártók és forgalmazók szerint az indokolt költség az automatás visszaváltás esetén a jelenlegi 7,5 forint/palack díjról minimum a felére csökkenthető lenne.
Emellett hazai kereskedők alapból jobb helyzetből indultak, mint külföldi társaik, ugyanis a Mohu mintegy 50 milliárd forint értékben átvállalta az automaták telepítésének előfinanszírozását, amit más európai országokban az üzemeltetőknek, vagyis a boltoknak kellett megfinanszírozniuk.
A visszaváltó automaták kétségtelenül forgalmat és versenyelőnyt generálnak.
Hogyha két bolt egymással szemben van, akkor az, amelyiknél van visszaváltási lehetőség, kétségtelenül előnybe kerül – ismerte el az OKSZ főtitkára.
Az adatok szerint a kiskereskedelmi forgalom volumenindexe csaknem 3 százalékkal nőtt 2024-re, amiben a visszaváltás által bevonzott forgalom is szerepet játszhatott. A SPAR 924,39 milliárd forintos, az Aldi 518,36 milliárd, a Penny 518,62 milliárd forinttal zárt, az Auchan árbevétele ugyan kismértékben csökkent, de adózott eredménye 586 millióról 6,89 milliárd forintra ugrott.
Kozák Tamás szerint ebben semmi jelentős szerepe nem volt a visszaváltó rendszernek, de van, ahol a visszaváltás többszöröse a kibocsátásnak, azaz eladnak száz palackot, és visszavisznek kétszázat, merthogy máshol nincsen automata.
Ez pedig néhány áruházban már eléri a kritikus szintet, amit nem bír el az adott üzlet – fogalmazott az OKSZ főtitkára. A nyári időszak az ásványvízforgalom növekedése miatt azt eredményezi, hogy hét-nyolc millió palackot váltanak vissza naponta, vagyis másodpercenként akár száz darabot is.
A visszaváltás mára a kiskereskedelmi verseny megkerülhetetlen elemévé vált.
Ez olyan, mint régen az újság árusítása volt. Önmagában nem az újság értékesítése volt nyereséges, hanem, ha a vásárló bement egy napilapért, akkor már megvette a vacsorához vagy reggelihez valót is – tette hozzá a szakember.
Elképesztő mennyiségű palackot váltottunk vissza a MOHU REpont indulása óta
2025 első negyedévében több mint 80 százalékos volt időarányosan a visszaváltás, aminek sikere bizonyítja, hogy hazánk elkötelezett a környezetvédelem és a fenntartható gazdálkodás iránt. Erről itt írtunk >>>Kövesse az Economx.hu-t!
Értesüljön időben a legfontosabb gazdasági és pénzügyi hírekről! Kövessen minket Facebookon, Instagramon vagy iratkozzon fel Google News és YouTube-csatornánkra!
Legolvasottabb
Már nem kell vesződni a sörösdobozokkal a Penny-ben
Hiába a bankok tiltakozása, megduplázzák az ingyenes készpénzfelvételi limitet
Népszerű teát hívott vissza a fogyasztóvédelem
Kiderült a nagy energiatitok: a rezsicsökkentés valójában egy zsákutca
A Závecz pontos számokkal jött elő, ennyivel nőtt a Fidesz tábora
Valami történt: Washingtonba rendelték az ukránokat
Óriási kedvezményt kapnak a benzinesek, rég volt ilyen akció
Tüntetéshullám kezdődik: lázadnak a diákok a kormány döntése ellen
Megvan a dátum: ekkor utalhatják a 13. és 14. havi nyugdíjat