Az Európai Unió és az Egyesült Államok közeledik egy előzetes megállapodáshoz, miután közel három hónapig tárgyalásokat folytattak, hogy elkerüljék Donald Trump azon fenyegetését, miszerint a jövő héten 50 százalékos vámot vet ki az EU-ból származó árukra.
Ursula von der Leyen még a washingtoni tárgyalások előtt, csütörtökön kijelentette, hogy július 9. előtt nem jöhet létre végleges EU-USA kereskedelmi megállapodás, ezért a két fél egy kevésbé részletes „elvi megállapodásra” törekszik.
„Ez egy hatalmas feladat, mert a világon a legnagyobb kereskedelmi volumennel rendelkezünk az EU és az Egyesült Államok között, évi 1,5 billió euróval – ez nagyon összetett és hatalmas mennyiség”
– mondta egy sajtótájékoztatón az Európai Bizottság elnöke.
Az EU diplomatái a Financial Timesnak azt nyilatkozták, hogy a blokk valószínűleg elfogadja a 10 százalékos általános vámokat, de továbbra is csökkenteni szeretné az ágazati vámokat olyan termékek esetében, mint az acél 50 százalékkal, valamint a járművek és járműalkatrészek 25 százalékkal.
Július 1-én az Európai Unió rábólintott az egységes 10 százalékos vámra. Legalább két termékcsoport ez alól mentességet élvezhet:
- a gyógyszertermékek köre. Az Egyesült Államok 200 milliárd dolláros éves gyógyászati eszköz importjának 75 százaléka az EU-ból jön, néhány országból, például a nagy kereskedelmi többlettel rendelkező Írországból. Az USA-ba irányuló uniós export tetemes része gyógyászati termék és vakcina, tehát kölcsönös a függőség, illetve
- a mikroelektronikai eszközök (több olyan ágazati termék van, amit csak európai cégek gyártanak, például litográfiai chip "nyomtató" gépet egyedül a holland ASMl gyárt, a chipekhez szükséges szilícium lemezt egyedül a német Zeiss tudja ultra simára gyártani).
- Ezen kívül a hadiparban is sok az együttműködés.
Pásztor Szabolcs, az Oeconomus Gazdaságkutató Alapítvány kutatási igazgatója érdeklődésünkre szinte biztosra vette, hogy július 9-ig nem jön létre megállapodás az Európai Unió és az Egyesült Államok között.
Folynak a tárgyalások, de nem elég gyorsan, szerintem megint Trump fog haladékot adni, talán nem 90 napot, hanem csak 30-at.
A szakértő szerint a végleges megállapodásban valószínűleg szerepel
- nagyobb energiahordozó vásárlás az Egyesült Államoktól,
- a hadipari beszerzések felpörgetése (Boeing évek óta bajban van, 2020 óta közel 40 milliárd dolláros veszteséget halmozott fel, az Egyesült Királysággal kötött megállapodásnak is része, hogy 10 milliárd dollár értékben vásárolnak a britek repülőgépeket.)
- A megállapodásnak valószínűleg az is része lehet, hogy bizonyos mennyiségig a gépjárművek esetében alacsonyabb vám kerül kivetésre, afölött pedig magasabb (a brit-amerikai megállapodásban is évi 100 ezer autóig 10 százalékos a vám, afölött 25 százalékos).
- Elképzelhető, hogy az EU elköteleződik amellett, hogy csökkentse a kereskedelmi többletét, viszont abba valószínűleg nem fognak belemenni az EU-s tagállamok, hogy a biztonsági előírásokat lazítsák, ami fájó pont a Trump-kormányzatnak.
Eljött az igazság pillanata: Trump 12 országnak küldi el a végső ajánlatát
Az amerikai elnök vámokról szóló leveleket írt alá 12 országnak, amelyeket hétfőn küldenek ki. Azt nem részletezte, hogy mi lesz, ha valamelyik ország nemet mond az ajánlatára.Kövesse az Economx.hu-t!
Értesüljön időben a legfontosabb gazdasági és pénzügyi hírekről! Kövessen minket Facebookon, Instagramon vagy iratkozzon fel Google News és YouTube-csatornánkra!
Legolvasottabb
Ennyit Putyin „békevágyáról”: orosz rakéták csapódtak be mindössze 250 kilométerre Magyarországtól
Szijjártó nekiment a „nemzetközi pénzvilágnak”, Magyar Péter azonnal visszavágott
A szomszédban már készülnek a teljes összeomlásra
Leteszteltünk 18 szaloncukrot – mutatjuk, melyek idén a legfinomabbak
Már készítik elő a kormányrendeletet: így változik a pedagógusok bére
Éjszakai riadó a NATO-határon: orosz gépek emelkedtek a levegőbe, ez okozta a pánikot
Amerika és Ukrajna bekeményített: felszólították Putyint, hogy végre lépjen a béke ügyében
Lesújtó hír jött: 60 ezres nyugdíjra is alig számíthat, aki így adózik
Hol az örvény vége? Becsődölt egy újabb autóipari beszállító