Június elsejétől a késési biztosítás a MÁV-csoport minden járatára, vonatra és a buszra egyaránt vonatkozik - hangsúlyozta Hegyi Zsolt vezérigazgató csütörtökön az M1 aktuális csatornán.

Kiemelte:

a késési biztosítás objektív felelősségen alapul, ezt semmilyen körülmény nem írja felül.

Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a visszatérítést a késés okától függetlenül biztosítják.

A szabályok értelmében a célállomásra 20 percnél nagyobb késéssel érkezők visszakapják a jegyár felét. Bérlettel utazók a következő bérlet vásárlásakor 10 százalék kedvezmény vehetnek igénybe, ha az érvényességi idő alatt legalább ötször késett a járatuk. Ha azonban a bérlete mellé helyjegyet is vásárolt, akkor a helyjegyre azonnal jár az 50 százalékos visszatérítés.

Hegyi Zsolt elmondta:

online jegyvásárlás esetén az utasnak nincs teendője, a rendszer tudja, hogy az adott vonat késett 20 percet, erről üzenetet küld, és automatikusan utalja a visszajáró összeget. Papíralapú jegynél 48 órán belül bármelyik pénztárban lehet kérni a visszatérítést. 

A pénztáros a jegy kódját beolvassa, a rendszer megmutatja, hogy jár-e a visszatérítés, ha igen, ki is fizetik azt, vita esetén az ügyfélszolgálathoz kell fordulni.

A vezérigazgató szólt arról is, hogy megújítják a MÁV mozdonyállományát. A következő év végéig 100 bérelt mozdony érkezik a flottába, jelentős részük 6-8 éves korszerű jármű, illetve 15 dízel mozdony is lesz közöttük. A beérkező mozdonyok elsősorban az Intercity vonatokon állnak forgalomba, a tervek szerint nyáron már minden Intercity vonatot korszerű mozdonnyal közlekedik. A korszerűbb járművekkel pedig sokkal jobban lehet tartani a menetrendet.

Hegyi Zsolt beszámolt arról is, hogy

az utasok a nyári időszakban előre tudhatják majd, hogy melyik járat klímás.

Nyáron azt is biztosítani fogják, hogy a településekre, ahová alapesetben nem klimatizált járművek közlekednek, naponta legalább egy járat klimatizált legyen.

A klímagarancia érdekében FLIRT motorvonatok is indulnak Budapest és Békéscsaba között, a Budapest-Kecskemét-Szeged vonalon pedig minden második járat KISS szerelvénnyel indul el.

Kitért arra is, hogy a nyár a nagy karbantartások időszaka, illetve egész évben végzik a mosdófelújításokat, az év végére 1200 mosdó megújul a vasúti és az autóbusz-állomásokon. Az intézkedésektől azt várják, hogy a közösségi közlekedést használók száma növekedjen, a menetrendszerűség javuljon, versenyképes legyen a közösségi közlekedés.

A vezérigazgató elmondta még, hogy

a nyári zsúfoltság idejére a közlekedés lebonyolítására többletjárművekkel, hosszabb vonatokkal, mentesítő járatokkal is készülnek.

Felújítottak 100 korábban leállított vasúti kocsit is, ezek fele IC-jármű.

Javítják mindemellett az utastájékoztatást; példaként említette, hogy a haváriaközpontból már több vonat fedélzetén el tudják mondani az utasinformációt, képernyőre tudnak írni, a jegyvizsgálókat telefonon érik el, hogy ők is tudják az utasokat tájékoztatni. Olyan helyen, ahol sokan várakoznak, személyesen is tájékoztatást adnak a rendkívüli helyzetről.

Miként az Economx is beszámolt róla, a napokban Lázár János építési és közlekedési miniszter is beszélt a MÁV késésbiztosítási rendszeréről. A Közlekedésinfón azt mondta: 

a járatok nagyjából 10 százaléka késik 20 percet, azonban miután a késés miatt a MÁV elesik a bevételtől, ezért biztos benne, hogy ez a szám nagyjából 4-5 százalékra fog esni.

A szaktárca vezetője azt is bejelentette, hogy a jövőben 1000 új autóbuszt terveznek beszerezni 100 milliárd forintért, amiből 30 napokon belül fog forgalomba állni a Balatonon. Az Economx kérdésére elárulta, hogy 131 buszt a mosonmagyaróvári a Kravtex-től rendeltek meg. Az erről szóló szerződést már aláírták és a szállítás is folyamatban van.