A fuvardíjak növekedése miatt többe kerülhet a lakásépítés - közölte a Építési Vállalkozások Országos Szövetsége (ÉVOSZ) - szerdán az economx-hu-val.

Január elsejétől Magyarországon emelkedtek

  • az útdíjak, 
  • új szakaszok kerültek be a tehergépjárművek fizetős rendszerébe, 
  • és nőtt a gázolaj jövedéki adója.
A szállítási díj pedig legalább 5, de akár 25 százalékot is kitehet az építkezés helyszínére szállított építőanyag árából.

 

Január elsejétől több adó és magasabb díjak terhelik a közúti áruszállítást, és ez érzékelhetően megemeli a kiszállított építőanyagok árát

 

– állítja Juhász Attila az Új Ház Építőanyag Nagykereskedelmi Zrt. és az ÉVOSZ Építőanyag-kereskedelmi Tagozatának elnöke.

Az üzemanyagok jövedéki adójának emelése átlagosan 40 forint feletti áremelkedést idéz elő a fuvarozásban meghatározó gázolaj esetében is. Emellett a CO2 pótdíj bevezetésével párhuzamosan emelkedett az útdíj is, ami az építőanyag-szállítmányozásban leginkább használt soktengelyes tehergépjárműveknél (j4 és j5 kategória) kilométerenként további 20-50 százalékos áremelkedést eredményez, de van olyan kategória (főleg a kisebb 2 és 3 tengelyeseknél), ahol az útdíj főutakon több mint duplájára emelkedik.

Juhász Attila szerint komoly érvágás a kereskedőknek az is, hogy számos új szakaszt, összesen 130 kilométert vontak be a fizetős rendszerbe. Ez ugyan nem tűnik soknak, de ezek között van az M0 körgyűrű, aminek kiemelt jelentősége van az árufuvarozásban.

Hozzátette: a fuvardíjak emelkedését a gyártók és a kereskedők kénytelenek áthárítani, mivel a csökkenő kereslet, és ennek eredményeként a forgalom – jellemzően 30 százalékos – tavalyi visszaesése már annyira megnehezítette a helyzetüket, hogy nem tudnak több veszteséget bevállalni.

A számítások szerint a gyártótól a felhasználóig tartó út fuvardíjai a változások miatt összességében és átlagosan 16 százalékkal emelkednek 2024 első hónapjában. Ezt a költségnövekedés az árakba beépítve átlagosan 2 százalékos addicionális áremelési hatás adódik valamennyi kiszállított építőanyagra vetítve.

A tényleges áremelés termékenként nagyon eltérő lehet.

A végső ár kialakulásában meghatározó az áru értéke, tömege és térfogata, hiszen minél értékesebb a termék, annál kisebb a szállítási díj súlya a végső árban, és fordítva; a tömegtermékek (pl.: térkő, falazóanyag, tetőcserép) esetében, amelyek a forgalom gerincét adják a fuvardíjak akár 15-20 százalékos súlyt is képviselhetnek a felhasználónál érvényesülő árakban, így ezeknél az áremelkedés mértéke is nagyobb lehet.

Juhász Attila arra hívja fel a figyelmet, hogy ez a 2 százalékos áremelkedés hozzáadódik az építőanyag-árak 2024-ben várható emelkedéséhez.

A kereskedők szerint az infláció követő áremelkedés zöme már az első negyedévben megvalósulhat, hiszen egyre több szállító jelzi kereskedelmi partnerei felé 5-10 százalékos áremelési szándékát.