A Blue Origin űrvállalat által készített hajtóművel felszerelt, 60 méter magas rakéta fedélzetén szállítja a Peregrine holdraszálló egységet, amelyet az Astrobotic űrrobotokat gyártó cég épített a NASA támogatásával.

Órákkal az indulást követően azonban az Astrobotic műszaki meghibásodást jelentett a meghajtó rendszerben, aminek következtében kritikus mértékű üzemanyagveszteség lépett fel. A vállalat szerint a leszállóegység nem tudott stabilan a Nap felé fordulni energiatermelés végett.

A mérnököknek ugyan sikerült visszanyerniük az ellenőrzést az űreszköz felett, de a meghibásodott hajtómű miatt értékes üzemanyagot vesztettek, és ez felveti annak lehetőségét, hogy a holdraszállás már nem valósítható meg, illetve - a cég megfogalmazásában – „veszélybe kerül a puha landolás a Holdon".

Az eredeti elképzelések szerint a Peregrine lett volna az első amerikai holdraszálló egység az utolsó Apollo-küldetés 1972-es landolása óta. Emellett a Peregrine hajthatja végre az első magánvállalat által felbocsátott űreszköz holdraszállását is február 23-án.

A Peregrine missziója során az elkövetkező legénységekkel érkező Hold-missziók előtt gyűjt adatokat a Föld kísérőbolygójának felszínéről.

A csaknem egy évtized alatt kifejlesztett Vulcan űrrakéta az ULA Atlas V rakétájának helyét veszi át, legnagyobb riválisa Elon Musk SpaceX űrvállalatának többször felhasználható Falcon 9 rakétája.

Az ULA 2006-ban jött létre a Boeing és a Lockheed rakétaprogramjainak összeolvadása révén. A két nagyvállalat egyenlő arányban birtokosa a vállalkozásnak.

 

 

 

Közben a japán űrügynökség által kifejlesztett „Moon Sniper” leszállóegység már karácsonykor sikeresen pályára állt. Ez lehet az első robotizált felderítő, amelyet a távol-keleti ország küldött fel, és amely landolni is tudott a Hold felszínén. Az egység jelenleg valamivel több mint 6 óra alatt tesz meg egy kört a Hold körül. A következő néhány hétben az űrjármű egyre szűkebbre veszi pályáját és felkészül a január közepére tervezett történelmi landolásra - ennek részleteiről itt olvashat >>>. A Japán Űrkutatási Ügynökség (JAXA) egyébként még december 25-én jelentette be, hogy a holdi leszállóegység elliptikus pályára állt. A Hold északi és déli pólusa felett halad el, mintegy 600-4000 kilométer közötti magasságban.