A hívószám spoofing, azaz hívószám-hamisítás a vishing (hamis banki hívások) adathalász tevékenységek egyik speciális elkövetési technikája. Lényege, hogy a csalók módosítják a hívószámot, ami a hívott fél telefonjának kijelzőjén megjelenik, ezzel elrejtve a valódi hívó fél azonosságát – írja a MNB fogyasztóvédelmi oldala.
nem a hívást kezdeményező igazi telefonszáma jelenik meg a potenciális áldozatok készülékén, hanem egy másik, jellemzően olyan, amit ismer, például egy banké, ezáltal még inkább hitelesnek tűnik a hívás.
Ha az áldozat ismerős telefonszámot lát, amikor hívják, kevésbé lesz gyanakvó, és megnő az esélye annak, hogy teljesíti, amit a hívó fél kér tőle. Akár a személyes, bankszámla- vagy bankkártya-hitelesítő adatait is megadja, távoli hozzáférést biztosító alkalmazást telepít, esetleg ráveszik arra, hogy utalja el a pénzét egy „védett” számlára (valójában a csalóknak) vagy hagyja jóvá az általuk megadottra.
Ezek legyenek az intő jelek:
- Minél jobban sürgetik, annál gyanúsabb! Lassítson és gondolja át alaposan, hogy mit is kérnek valójában!
- Ne adjon meg személyes adatokat, szakítsa meg nyugodtan a beszélgetést!
- Ha a kijelzett telefonszám valóban a bank ügyfélszolgálati telefonszáma, az sem garancia, tegye le és hívja fel az ügyfélszolgálatot az ismert telefonszámon, ne hagyatkozzon visszahívásra vagy átkapcsolásra, amit a csalók felajánlanak.
- Az ellenőrzéshez ne használja a hívó által megadott telefonszámot! A szám hamis lehet, vagy létrehozhatták kifejezetten a csaláshoz.
- A csalók az interneten könnyen megszerezhetik az alapvető információkat Önről vagy a vállalatról, amelynek dolgozik, például a közösségimédia-profilok felhasználásával. Nem bízhat meg a hívóban csak azért, mert ő ismeri ezeket az adatokat.
- Ha hitelesnek gondolja a telefonhívást, akkor is kérjen keresztazonosítást, melynek során a feltett kérdésekre (például anyja születési neve) a válaszok egyik felét az intézmény ügyintézője adja meg, a válaszok másik felét pedig az ügyfél!
- Soha ne adja meg a betéti vagy hitelkártyája PIN-kódját, CVV-kódját, online banki jelszavát vagy az egyszer használható, második hitelesítési kódot! A bankok, banki ügyintézők sosem kérik el ezeket az információkat!!
- Soha ne telepítsen mások kérésére olyan programot számítógépére vagy telefonjára, amit nem ismer! A csalók sokszor vírusvédelmi megoldásnak vagy szoftverfrissítésnek beállítva, álcázva próbálják rávenni áldozatukat arra, hogy visszaéléshez használható programot telepítsenek.
- Soha ne utaljon pénzt telefonon érkező kérésre! Egy bank sosem kér ilyet.
- A csalási szándékú hívásokat jelentse a bankjának!
Brutális telefonos csalás terjed, az MNB nevével élnek most vissza a csalók
A jegybank csalásokra figyelmeztetett, és friss közleményében rögzítette, sem telefonon, sem elektronikus úton nem kér bizalmas bankszámla- vagy kártyaadatokat. Ők is kifejtették, milyen jelek alapján lehet gyanakodni.Kövesse az Economx.hu-t!
Értesüljön időben a legfontosabb gazdasági és pénzügyi hírekről! Kövessen minket Facebookon, Instagramon vagy iratkozzon fel Google News és YouTube-csatornánkra!
Legolvasottabb
Hatalmas delegációt küld Orbán Viktor Moszkvába, Oroszországban is erről beszélnek
Magyar Péter: Hallom, megérkezett hozzátok a közpénz-milliárdokon utazó vándorcirkusz
Brutális támadás a vonaton: külföldi fiatal ütötte meg a magyar kalauznőt
Szijjártó nekiment a „nemzetközi pénzvilágnak”, Magyar Péter azonnal visszavágott
A szomszédban már készülnek a teljes összeomlásra
Leteszteltünk 18 szaloncukrot – mutatjuk, melyek idén a legfinomabbak
Alig van beosztva néhány orvos decemberben a Szent Imre Kórházban
Durva jelenetek az utcán: Pitbullját uszította a rendőrökre, majd ököllel is nekik ment – felkavaró videó
Betelt a pohár: a DK szerint most kell lecserélni a forintot