A háztartási napelemekre vonatkozó elszámolási rendszer hibái miatt sok felhasználó kerülhet váratlan helyzetbe, különösen az első év végén, amikor az első elszámolásra kerül sor.

A 2022. január 1-jén életbe lépett új szabályozás előírja, hogy a napelemeket üzemeltetők évente kétszer számolják el az energiát, amelyet a rendszerük termelt és a hálózatba visszajuttattak. Azonban

sokan nem tudják, hogy a rendszer hibájából adódóan az első elszámoláskor jelentős különbségek lehetnek az elvárt és a tényleges összeg között

– írja a 24.hu.

  • A leggyakoribb probléma, hogy a napelemrendszerek nem mérik megfelelően a visszatáplált áram mennyiségét, így a felhasználók gyakran alacsonyabb kifizetéseket kapnak, mint amire jogosan számíthatnának.
  • A hibák leginkább a mérőrendszerek és az online elszámoló rendszerek összehangolásában jelentkeznek.

Ezért fontos, hogy az érintett háztartások alaposan áttekintsék a szolgáltatóval kapcsolatos információkat, és ha szükséges, kérjék a hibás elszámolás felülvizsgálatát.

A legjobb, ha az első évben rendszeresen figyelemmel kísérik a napelemes rendszert, hogy elkerüljék a későbbi pénzügyi meglepetéseket. Ha a termelés nem akkor kezdődött, mint az éves leolvasás ideje, akkor az első elszámoló számlánál rendszerhiba miatt jelentkezhettek kedvezőtlen eltérések.

A lap emlékeztet, hogy a háztartási napelemek (HMKE) telepítői éves szaldó elszámolást kérhettek, ami előnyös, mivel a napelemek nyáron sokkal több energiát termelnek, mint télen. Ha a rendszert megfelelően telepítették, a termelés és fogyasztás közötti különbség egy év alatt kiegyenlíthető, így elkerülhető, hogy energiadíjat kelljen fizetni.

Azonban az első elszámolásnál rendszerhiba miatt előfordulhat, hogy a háztartások a vártnál kevesebb visszajelzést kaptak a megtermelt energiáról. Az MVM a lap megkeresésére elismerte, hogy bár nem gyakran, de előfordultak már ezzel kapcsolatos reklamációk, de az elosztók üzletszabályzatára hivatkozva nem történtek változások.