Az Agrárkamara összegzése szerint, amelyről a Mezőhír számolt be:

a tavaszi időjárás kiszámíthatatlansága és a nyári kereslet visszaesése együtt súlyosan megnehezítette a termelők helyzetét.

  • A hűvösebb, fényhiányos május kedvezőtlenül érintette a dinnyetermesztést, felborítva az országos vetési és ültetési rendet. Júniusban viszont a hosszan tartó kánikula gyorsította az érési folyamatokat, ami miatt a különböző ültetések egyszerre értek be. Ez a betakarítás összetorlódását és logisztikai nehézségeket eredményezett.
  • A szezon első két hetében mindössze a tavalyi mennyiség harmada jutott a piacra, július közepére azonban hirtelen megjelentek a nagy tömegű szállítmányok, ami pillanatok alatt túlkínálathoz vezetett. A hozamok várhatóan 20-30 százalékkal maradnak el az előzetes becslésektől, bár a termelt dinnyék száma sok helyütt nem csökkent jelentősen. Ugyanakkor a gyümölcsméret jóval kisebb az optimálisnál, bár a minőségi paraméterek még megfelelnek az elvárásoknak.
  • A kereslet szorosan összefügg az időjárással: a júliusi lehűlések, két hosszabb hideg hullám formájában, mintegy 25-30 százalékkal visszavetették a fogyasztást, ami az exportpiacokon is éreztette hatását. Az exportlehetőségek továbbra is szűkösek, ugyanakkor jelentős importtal nem kell számolni.

A kínálat növekedése és a kereslet csökkenése együtt drasztikus árcsökkenést eredményezett.

A szezon elején mért 250-300 forint/kg bruttó ár helyett mára 150-200 forint/kg között mozog a legtöbb tétel, akciósan akár 149 forint/kg-ért is kapható.

A termelői árak július közepére 60 százalékkal estek vissza, így a gazdák többsége önköltség alatti árakon kénytelen értékesíteni, miközben a hozamok is csökkentek.

Az idei mérlegben az augusztus lehet még segítség, ha a fogyasztói ár tartósan 200 forint/kg fölé emelkedik. A jelenlegi árak nemcsak gazdasági veszteséget okoznak, hanem rontják a minőséget is: a termelők nem tudják megfizettetni az árut, így kevesebb válogatás mellett akár túlérett vagy nem első osztályú gyümölcs is piacra kerülhet, ami gyengíti a fogyasztói élményt.

A hazai áruházláncok szerepe kulcsfontosságú ebben a folyamatban, hiszen az egymást követő akciók tovább fokozzák az árspirált.