nyaralás  alkalmával nemcsak az autópálya matricákra és az esetleges biztosítások megkötésére kell figyelünk, hanem arra is, mennyi holmit kívánunk az autónkba pakolni. Minden autónak van ugyanis egy súlyhatára, amit a forgalmi engedély pontosan jelez. Ez nemcsak az autó saját súlyát, hanem az utasokat, a csomagokat és akár a tetőbox tartalmát is beleszámítva ad egy maximum értéket. 

A megengedett össztömeg túllépése komoly következményekkel, akár büntetéssel is járhat, főleg külföldön. Németországban és Ausztriában különösen szigorúan ellenőrzik a tehergépjárművek, lakóautók és utánfutók túlsúlyát

– hívja fel a figyelmet a Somogy vármegyei hírportál. A lap össze is gyűjtötte a legfontosabb tudnivalókat.

Uniós szabályok

Az Európai Unió tagállamaiban a jármű forgalmi engedélyében szerepel a megengedett legnagyobb össztömeg, valamint a tengelyterhelés. Ha az autó össztömege (azaz saját tömege + rakomány + utasok) ezt a határt túllépi, akkor a rendőrség, vagy közlekedési hatóság mérlegelés után pénzbírságot szabhat ki, és akár a jármű forgalomból való ideiglenes kivonását is elrendelheti.  

Bírság

A pénzbüntetés mértéke a túllépés százalékos arányától függ: 5–10 százalékos túllépésnél enyhébb, körülbelül 300 eurós, 20–30 százalék felett már magasabb, körülbelül 800 eurós bírságra és komolyabb szankciókra lehet számítani. 

Egyesült Királyság

Az Egyesült Királyságban szintén van tömeghatár a járművekre vonatkozóan, és a rendőrség vagy a Közlekedési Hatóság (DVSA) gyakran végez ellenőrzéseket. Az itt alkalmazott szankciók nemcsak pénzbírságot, hanem büntetőpontokat is magukban foglalhatnak a vezetői engedélyen, valamint súlyosabb esetekben bírósági eljárás is indulhat. 

Egyesült Államok

Az Egyesült Államokban államonként eltérőek a szabályok, de általánosságban elmondható, hogy főleg a haszongépjárművek túlsúlya esetén súlyos büntetések szabhatóak ki. Egyes államokban ez akár a jármű azonnali kitiltását is jelentheti az útról, míg a túlsúlyt el nem távolítják.