Pert indított Ausztriában négy szupermarketlánc ellen az országos Fogyasztói Információs Egyesület (VKI), mert szerintük a nagy élelmiszerkereskedelmi szereplők az osztrák piacon trükköznek az akciókkal. 

Mégpedig azzal az újdonságnak nem igazán számító gyakorlattal, hogy a kedvezményes kampányok előtt néhány napra mesterségesen megemelik az árakat, hogy később nagyobbnak tűnjön az akció mértéke. Ezzel a makacs infláció elleni küzdelmet újabban zászlajára tűző, szomszédos államban olyan vásárlásokra ösztönzik a vevőket, amelyek valójában nem nyújtanak akkora előnyt, mint amekkorát a cégek viszont bezsebelnek.

A Billa, a Spar, a Hofer és a Lidl vállalatok ellen az ausztriai Szociális Minisztérium nevében indítottak eljárást, amelyben több konkrét példára alapoznak, mondván, hogy az ilyen gyakorlatot a nemzeti és az európai jog is tiltja. 

Megemelt alapárra megtévesztő kedvezmény

A Der Standard csütörtökön megírta: a VKI érvelése szerint az említett áruházláncok megsérthetik az ausztriai árfeltüntetési törvényt, amely a vonatkozó EU-s irányelvet átültetve kimondja, hogy ha egy vállalkozás árcsökkentést hirdet, akkor abban alapként köteles a megelőző 30 napban jellemző, legalacsonyabb árat feltüntetni – ezt az Európai Bíróság egy kapcsolódó ítélete is kimondja.

Ehhez képest a Billa, a Spar, a Hofer és a Lidl láncok a fogyasztóvédelmi szervezet szerint sorozatos jogsértést követhettek el azzal, hogy több terméknél az akció mértékét nem az előírásnak megfelelően, hanem egy előzőleg megemelt árhoz viszonyították, félrevezetve a vásárlókat.

Gyűjtötték az eseteket, mielőtt harcba vonultak

Példaként hozzák, hogy egyik esetben egy láda sört jelentős, 14,85 eurós árengedménnyel kínáltak, miközben eredeti árként 27,60 euró szerepelt. Azonban az előző héten már volt egy akció a vizsgált termékre, amelynek során a láda 15,80 euróért kelt el – így viszont korántsem volt olyan nagy a későbbi kedvezmény, mint amiről a csalogató reklám szólt.

Ugyanezt figyelték meg csomagolt húsáru vagy kávé esetén is – utóbbinál 7 euró volt az akciós ár 14 helyett, ám két héttel korábban még csak 6 és 8 euróért árulták ugyanazt a terméket.

Ezek nem elszigetelt esetek, számos konkrét példát rögzítettünk és azokat felhasználjuk a perben  – jelezte a VKI a lapnak, hozzátéve, hogy hasonló, tendenciaszerű gyakorlatot figyeltek meg a kenyér, a zöldség, gyümölcs, a sajtok és a fagyasztott árucikkeknél is.

A magyar piacon is ez lehet a gyakorlat?

Elfogadhatatlan minden olyan üzleti magatartás, amely a profit érdekében tisztességtelen és a fogyasztók megtévesztésére épül – mondta az Economxnak az ausztriai eset kapcsán Bubenkó Csaba.

Az Egyenlő.hu modern szakszervezet elnöke szerint itthon is fel kell tenni a kérdést, hogy multinacionális láncok miért viselkednek így a nyugat-európai piacokon, és importálják-e ezeket a módszereket a leánycégekhez, például az árak miatt kiszolgáltatott magyar vásárlók kárára?

Mint mondta, ezzel szemben célzott fellépés, szorosabb ellenőrzés kell – a fogyasztóvédelem állandó figyelme mellett olyan szabályozás is, amely előírja, hogy az akciók meghirdetésekor a kereskedők kötelesek feltüntetni az elmúlt 30 nap legalacsonyabb árát, és ehhez viszonyítani a kedvezményeket.

Az online árfigyelő kibővítését javasolják 

Ez fontos lépés a tisztességtelen piaci magatartás visszaszorítása felé, mivel a legtöbb céget a gyors nyereség motiválja, nem pedig a vevők megbecsülése, a fogyasztói bizalom megerősítése. Holott a nemzetgazdaság teljesítménye miatt sem mindegy, hogy a láncok miként befolyásolják az élelmiszerárakat, a lakosság konjunktúrérzetét – emelte ki. 

Az Egyenlő.hu szerint az eseti próbavásárlásokon túl olyan átfogó, folyamatos online ellenőrzési rendszer is hasznos lenne, amelyben a kereskedők kötelezően rögzítik az akciókat, az árképzés átlátható forgatókönyvével. A hatóság ebből minden esetben ellenőrizhetné, hogy a kedvezményes kampány minden szempontból szabályos-e.

Ezzel együtt szerinte a vásárlóknak is járna a közvetlen kontroll, és így a befolyásmentes döntés lehetősége, akár a tisztább verseny érdekében már eddig is hatékony online árfigyelő rendszer funkcióinak kibővítésével