Rászállnak a kereskedőkre Ausztriában, ahol elérte a lakosság tűrőképességét a makacs infláció és az élelmiszerboltokban tapasztalt drágaság: miután nemrég a fogyasztóvédelem pert indított több, nálunk is jelenlévő lánc ellen a vitatott kedvezménykampányaik miatt, most
kormányzati szinten hirdettek kemény, átfogó fellépést a multicégekkel szemben.
Az osztrák Munkáskamara árfigyelője szerint ugyanis nyugati szomszédunkban – ahová több ezer magyar is rendszeresen átjár vásárolni –, a fogyasztók számos élelmiszert már gyakran negyedével drágábban kapnak, mint Németországban.
Emiatt mélyponton a bizalom, különösen az alacsony jövedelmű háztartások szenvednek az indokolatlan áremelésektől, ezért az osztrák kormány szerint
itt az idő, hogy véget vessenek a „korlátlan etetésnek”,
és megvédjék az embereket a „globális vállalatok olcsó reklámfogásaitól”.
Árcsökkenést kell hozzanak a szigorítások
Megírtuk: augusztus végén a szociáldemokraták vezette Szociális Minisztérium elrendelte, hogy a fogyasztóvédők pereljék be az ausztriai élelmiszereladásokat uraló Spar, Billa, Hofer és Lidl szupermarketláncokat, félrevezető kedvezményreklámok gyanúja miatt.
A fő probléma a sógoroknál az, hogy hiába a jogszabályok, nincs egyértelmű árképzés az áruházakban.
Ezért fordulhat elő a cégek gyakorlatában, hogy lényegében előbb kedvükre felárazzák a később akciósan kínált termékeket, amivel azt a látszatot kelthetik, hogy kihagyhatatlanul magas engedményt kínálnak, manipulálva a vásárlókat a pénzköltésre – magyarázza a Der Standard.
Az osztrák versenyhivatal szerint márpedig az árképzésre vonatkozó átláthatósági intézkedések akár négy százalékos árcsökkenéshez is vezethetnek.
Nemrég itthon is megszólalt a GVH: eszerint szinte az összes lánc ellen zajlik versenyfelügyeleti eljárás tiltott árrögzítés vagy tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat, a fogyasztók megtévesztése miatt, miközben minden elköltött 100 forintból legalább 70 a multiknál csapódik le.
Lefelezik az inflációt, még a betűméretet is megszabják
Úgy tűnik, nemcsak idehaza elégelte meg a kormány a vásárlók kiszolgáltatottságát okozó üzletpolitikákat, mert most Ausztriában is hasonló harcot hirdettek.
Az ottani gazdasági tárca csütörtökön közölte: fokozott ellenőrzéseket vezetnek be a kedvezmények és az árfeltüntetések tekintetében, törvénymódosításokkal, hogy a vásárlókat megvédjék a visszaélésektől.
Például ellenőrzik majd, hogy a kedvezmények – az európai előírásoknak megfelelően – az elmúlt 30 nap legalacsonyabb tarifáin alapulnak-e, illetve elrendelik a pontosabb árfeltüntetéseket, nagyobb betűméretekkel, digitális árcédulákkal, egységes szabványokkal.
Emellett megvizsgálják a több európai országban alkalmazott árkorlátozó intézkedéseket is.
Meglépnék az áfacsökkentést
Az élelmiszerek áfacsökkentése is komolyan felmerült Ausztriában, ami elöl a kormányzat sem zárkózik el: mások mellett a tekintélyes WIFO gazdaságkutató intézet is sürgeti az infláció letörése érdekében az „alapvető reformot”, azaz az alaptermékek forgalmi adójának tízről öt százalékra mérséklését. Álláspontjuk szerint az állami bevételek visszaesését kompenzálná bizonyos adókedvezmények megszüntetése, de a legfontosabb cél, hogy olcsóbbá váljon a mindennapi bevásárlás. A jogi előírások pedig mérsékelhetnék annak kockázatát, hogy a vállalatok nem hárítják át az áfacsökkentést – jegyzik meg az Oe24 szerint.„A felére akarjuk csökkenteni az inflációt, és tartósan stabilizálni az energia- és élelmiszerárakat.
Az embereknek joguk van a becsületes árakhoz,
viszont a félrevezető kedvezmények, a rejtett áremelések és az infláció aláássa a fogyasztói bizalmat” – fogalmazott Wolfgang Hattmannsdorfer néppárti gazdasági miniszter.
Magyarország előrébb jár: elemzők szerint a tavasszal elrendelt árréskorlátozó intézkedések november végéig érvényben lesznek, addig tehát nem fenyeget az élelmiszerek ugrásszerű drágulása, de esélyes az is, hogy a 2026-os tavaszi választásokig sem enyhül a nyomás a nyereségorientált láncokon.
Kiverte a biztosítékot a Milka, hazugsággal vádolják
A szomszédunkban a zsugorinfláció ellen is törvényt terveznek – azaz az olyan rejtett áremelések ellen, amikor egy csomag kevesebb terméket tartalmaz, változatlan áron, amit előszeretettel alkalmaznak a gyártók.
Az osztrákoknál is népszerű Milka például nemrégiben nagy port kavart: az alpesi csokoládémárkát a Foodwatch fogyasztóvédelmi szervezet közvélemény-kutatásában az „év legkirívóbb reklámhazugságának” választották, mivel egy tábla átlagára 1,49 euróról (~586 forintról) 1,99 euróra (782 forintra) nőtt, míg a súlya 100 grammról 90-re csökkent.
Nem az akciós árut, hanem az összes többit akarják elsózni
A magyar fogyasztóknak is hasznos tanács – akár a határon túl, akár itthon vásárolnak –, hogy mindig alaposan vizsgálják meg a kedvezményes ajánlatokat, és ne hagyják, hogy a hangzatos csalogató reklámok megszédítsék őket. A boltok ugyanis nem arra hajtanak, hogy eladják az akciós árut, hanem mellette más termékekkel is megtömjük a bevásárlókosarat – hívta fel a figyelmet a WU kiskereskedelmi szakértője. Cordula Cerha aláhúzta: megéri a kereskedőknek a csábító árengedmény, mivel általában más termékek árazásával ellensúlyozzák azt.Kövesse az Economx.hu-t!
Értesüljön időben a legfontosabb gazdasági és pénzügyi hírekről! Kövessen minket Facebookon, Instagramon vagy iratkozzon fel Google News és YouTube-csatornánkra!
Legolvasottabb
Hiába a bankok tiltakozása, megduplázzák az ingyenes készpénzfelvételi limitet
Népszerű teát hívott a fogyasztóvédelem
Kiderült a nagy energiatitok: a rezsicsökkentés valójában egy zsákutca
Óriási kedvezményt kapnak a benzinesek, rég volt ilyen akció
Tüntetéshullám kezdődik: lázadnak a diákok a kormány döntése ellen
Valami történt: Washingtonba rendelték az ukránokat
Megvan a dátum: ekkor utalhatják a 13. és 14. havi nyugdíjat
Összerúgják a port a britekkel is az oroszok, nem fogadják el a morális felelősséget
Soproni Tamás: A NAV csaphatna le az illegális szállásadókra