Weöres Szabolcs 12 nap 15 óra 18 perc és 57 másodperc után a 28. helyen ért célba a franciaországi Lorient-ben, ezzel elkönyvelhette magának a karibi Martinique szigetéről indult viadalért járó 3464 tengeri mérföldet. 

Teljesítményének értékét növeli, hogy már a verseny elején egy víz alatti tárggyal ütközött, aminek következtében eltört a vitorlás bal uszonya. Később le is szakadt a víz alatti rész, enélkül kellett a táv nagy részét megtennie.

A Retour à la Base a jövő évben rajtoló Vendée Globe egyik fontos kvalifikációs versenye, a magyar hajós számára az volt a cél, hogy az Atlanti-óceán átszelése után épségben megérkezzen, az út során egyúttal tesztelje New Europe nevű vitorlását. Emellett – mint minden résztvevő – még egy kedves feladatot kapott a szervezőktől: célba juttatni egy zsák kakaóbabot, amelyből majd Franciaország legnevesebb pörkölője, Anne Caron készít hajónként 400 darab csokoládét.

Arccal 2024 és a Vendée Globe felé

Valódi mérföldkő volt ez a viadal, az esztendő egyetlen szóló versenyeként már egyértelműen a felkészülést szolgálta a jövő évre és a Vendée Globe-ra. A szerdai befutó után Weöres Szabolcs elmondta: kihívásokkal teli évet zár, miután az IMOCA osztályban minden versenyen elindult, és rendre teljesítette is a távot, azaz 100 százalékos mérleggel zárt.

Rengeteg mérfölddel és tapasztalattal lettünk gazdagabbak, nagyszerű tanulóév áll mögöttünk, boldogok vagyunk, hogy a tavalyinál is jobban sikerült. Nagyon várjuk a jövő szezont.

 

Weöres Szabolcs az egész esztendőt tekintve négy nagy nemzetközi versenyt is sikerrel teljesített, amivel fontos lépéseket tett a Vendée Globe-indulás felé. A New Europe átépítése után júliusban Fa Nándorral vett részt az 50. Rolex Fastnet Race-n és 3 nap 10 óra 28 perc és 57 másodperc alatt hajózták végig az angliai Cowes és a franciaországi Cherbourg közötti távot a legendás Fastnet sziklát megkerülve, 348 tengeri mérföldet begyűjtve a Vendée Globe szempontjából. A New Europe az egytestűek között a jónak számító 35. helyen futott be.

Kép: Alea / Retour à La Base / Jean-Louis Carli

Szeptemberben a Défi Azimuton Weöres Szabolcs társa Irina Gracheva volt a fedélzeten. A Vizcayai-öbölben rendezett viadalon 2 nap 14 órás idővel a New Europe 29. lett, de ami ennél fontosabb, 294 mérföldet könyvelhetett el a kvalifikációban. Novemberben következett a korábban a Kávé útja néven elhíresült Transat Jacques Vabre, amelyen Weöres ismét Grachevával vett részt. Az IMOCA 60 lábasok 40 hajót számláló mezőnyében a 26. helyen értek célba 16 nap 6 óra és 57 perc alatt, miközben többen feladták az embert és hajót próbáló küzdelmet. A Le Havre és Martinique közötti transzatlanti versenyen a táv 3750 mérföld volt, ebből 1880 mérföldet írhatott jóvá a magyar vitorlázó. Kis pihenő után pedig következett a Retour à la Base, amelyen immár szólóban kellett megtenni a visszautat Franciaországba.

 

Weöres Szabolcs összességében 10 168 mérföldet szerzett eddig a Vendée Globe szempontjából, ezzel pedig a jó helyen áll a kvalifikációs listán.

Jövőre 40 vitorlázó vághat neki a szóló földkerülésnek. A magyar hajós tavaly szintén négy versenyen gyűjtötte a mérföldeket, ezek közül a legnagyobb a Route du Rhum (A rum útja) volt 3550 mérfölddel; Weöres Szabolcs első magyarként teljesítette a világ egyik legnépszerűbb óceáni viadalát.

Weöres Szabolcs
Weöres Szabolcs
Kép: Alea / Retour à La Base / Jean-Louis Carli

A megterhelő sorozat után Weöres Szabolcs karácsonyra hazatérhet családjához, hogy kipihenje a fáradalmakat és erőt gyűjtsön a jövő évi feladatokra. A tervek szerint Fa Nándor nyomdokaiba lépve második magyarként indulhat a vitorlázás Everestjének is nevezett Vendée Globe-on, a világ legnehezebbnek számító sportversenyén, amelyen a résztvevőknek egyedül, külső segítség és kikötés nélkül kell körbehajózniuk a bolygót. Céljai elérésében a Szerencsejáték Zrt., az MVM, a GreenGo és az MBH Bank is segíti. A tizedik Vendée Globe egy év múlva, 2024. november 10-én rajtol Les Sables d’Olonne-ból.

Fa Nándor nyomában

A háromszoros résztvevő Fa Nándor először 1992-93-ban állt rajthoz, amikor a legjobb nem francia versenyzőként ötödik lett a K&H Banque Matáv fedélzetén. A távot 128 nap és 16 óra alatt tette meg. A visszaérkezéskor 30 ezer érdeklődő várta, köztük mintegy 100 magyar újságíró, tv-rádió-stáb és barátok. Másodszor 1996-97-ben a Budapest nevű hajójával vágott neki a küzdelemnek. Ekkor a nemzetközi média már a verseny egyik esélyesének kiáltotta ki, ám balszerencsék sorozata megakadályozta a győzelmet, sőt a teljesítést is. Harmadszor 2016-17-ben, immár 63 évesen a verseny második legidősebb (a mezőny doyenje Rich Wilson volt, 66) résztvevőjeként a Spirit of Hungary-vel 8. lett – 2017. február 8-án, 93 nap, 22 óra, 52 perc, 9 másodperces idővel teljesítve a távot. A célba érése után bejelentette, hogy visszavonul a versenyzéstől.