Európa egy új korszak küszöbén áll, ahol a technológiai fejlődés, a tudományos innováció és az emberi erőforrásokba irányuló beruházások jelenthetik a versenyképesség visszaszerzésének és az ipari ellenállóképesség megerősítésének kulcsát. A fenntartható növekedéshez azonban elengedhetetlen, hogy pontos képet kapjunk a kontinens gazdasági szerkezetéről – különösen a meghatározó piaci szereplők hozzájárulásáról.

Ennek jegyében mutatták be szerdán Brüsszelben az EY-Parthenon legfrissebb tanulmányát, amely részletesen feltárja a füstmentes jövő mellett elkötelezett Philip Morris International 2019 és 2023 közötti gazdasági hatását az Európai Unióban. A kutatás szerint a vállalat túl azon, hogy a dohányipari átalakulás élére állt, stratégiai szerepet játszik Európa innovációs és versenyképességi törekvéseiben is.

A PMI-t nagyító alá helyező tanulmány legfontosabb megállapításai a következők:

  • 1 millió munkahely az EU gazdaságában, ebből kb. 21 500 közvetlen munkavállaló csak 2023-ban, a további foglalkoztatás a kapcsolódó iparágakban, illetve a kiskereskedelemben valósult meg.
  • 19,6 milliárd euró értékű beruházás, amely több mint 45 ezer kkv-t támogatott, megerősítve a „Made in EU” ipari ökoszisztémákat és az ellátási lánc ellenállóképességét.
  • 625 millió eurónyi dohánylevél-vásárlás, támogatva az európai gazdákat és mezőgazdasági közösségeket.
  • Több mint 2,3 milliárd euró kutatás-fejlesztési (K+F) beruházás az innováció és tudományos fejlődés előmozdítására.
  • 33 milliárd eurót meghaladó uniós export, ebből 8,4 milliárd euró 2023-ban.
Kép: PMI

A hagyományos cigaretták ideje lejárt

Az EY-Parthenon tanulmánya szerint a Philip Morris International 43,4 milliárd eurós beruházása jelentős lépést jelent a füstmentes jövő felé vezető úton, összhangban az európai közegészségügyi és fenntarthatósági célkitűzésekkel. Az új típusú termékek, megfelelő európai uniós szabályozás mellett hozzájárulhatnak a dohányzással összefüggő egészségügyi ártalmak csökkentéséhez, hiszen használatuk jóval kisebb károsanyag-kitettséggel jár a hagyományos cigarettákhoz képest.

A PMI 2008 óta több mint 14 milliárd dollárt fektetett be világszerte innovatív füstmentes termékek fejlesztésébe, tudományos értékelésébe, gyártásába és forgalmazásába, miután felismerte, hogy a hagyományos cigaretták ideje lejárt

– reagált az elemzésre Massimo Andolina, a füstmentes termékeivel mára közel 100 országban jelenlévő PMI európai régiójának elnöke.

Hozzátette: ez nem pusztán számokról szól, hiszen átalakulás és haladás is egyben. Meggyőződése, hogy a PMI füstmentes útja valódi, pozitív változást hoz, méghozzá Európa erejével. „Napjainkban a globális nettó bevételeink több mint 40 százaléka füstmentes termékekből származik, amelyeket európai gyáraink közül 15-ben állítunk elő. Ez a tanulmány bizonyítja elkötelezettségünket: a haladás már zajlik, a füstmentes jövő nap mint nap itt, Európában épül” – magyarázta a Philip Morris régiós vezetője.

Kép: PMI

A Philip Morris International egy vezető nemzetközi fogyasztási cikkeket gyártó vállalat, amely aktívan dolgozik a füstmentes jövő megvalósításán. 2025. június 30-ai adatok alapján a PMI füstmentes termékei 97 piacon voltak elérhetők, és a vállalat becslése szerint több mint 41 millió felnőtt fogyasztó használta ezeket világszerte, akik közül sokan már elhagyták a cigarettát vagy jelentősen csökkentették annak fogyasztását.