A British American Tobacco közölte, hogy mintegy 31,5 milliárd dolláros veszteséget szenvedett el, mivel leírja egyes amerikai cigarettamárkák értékét, ezzel szerdán elismerte, hogy hagyományos piacának nincs hosszú távú jövője.

BAT lépésére azért került sor, mert az egyre szigorúbb szabályozás és az egészségügyi kockázatokkal kapcsolatos növekvő tudatosság a dohányipari vállalatok hagyományos üzletágát visszaszorítja, ami egyes piacokon a cigaretták mennyiségének csökkenéséhez vezet.

A Lucky Strike és a Dunhill cigaretták gyártója rámutatott az Egyesült Államokban tapasztalható gazdasági kihívásokra is, ahol az inflációra érzékeny fogyasztók egy része az olcsóbb márkákra vált át, valamint az illegális eldobható párologtatók terjedésére, ami nyomást gyakorol az amerikai cigaretta üzletágra.

A BAT elmondta, hogy ezek a tényezők, valamint a dohányzástól való szélesebb körű eltávolodás azt jelentik, hogy módosítani fogja egyes amerikai márkáinak mérlegében való kezelését, és értéküket 30 év véges élettartamúvá változtatja.

Ez mintegy 31,5 milliárd dollár nem készpénzben elszámolt értékvesztés kiigazító költséget eredményezne. A Newport, a Camel, a Pall Mall és a Natural American Spirit márkák érintettek

– tette hozzá a BAT szóvivője.

A könyvelés felzárkózott a valósághoz

Tadeu Marroco vezérigazgató a lépést úgy jellemezte, hogy a könyvelés felzárkózik a valósághoz. Bár nem hisz abban, hogy a cigaretta 30 éven belül eltűnik teljesen, de nem lehet többé megindokolni, hogy a BAT mérlegében mintegy 80 milliárd dollár értékű márkákat meghatározatlan ideig ilyen szinten tartsák.

A dohánycég hozzátette, hogy 2024-ben megkezdi az amerikai márkák fennmaradó értékének amortizálását, és ezzel a nagy cigarettaipari szereplők közül elsőként ismeri el, hogy a dohánymárkák értékének lejárati ideje van.

A BAT részvényei a korai kereskedésben több mint 8 százalékkal 4 és fél éves mélypontra estek vissza, mintegy 4 milliárd dollárt töröltek a vállalat értékéből. Az Imperial Brands részvényei több mint 2 százalékot estek.

A riválisokhoz hasonlóan a BAT is nagymértékben fektetett be a dohányzás olyan alternatíváiba, mint például az e-cigaretta.

A cég 2025-re bevételeinek a felét a nem égethető dohányárukból kívánja előteremteni, és az ilyen új kategóriákból származó üzleti tevékenységét 2023-ban, egy évvel a jelenlegi előrejelzés előtt, már nullszaldósra várja.

A BAT szerint az egész éves bevételnövekedés valószínűleg a 3-5 százalékos sáv alsó határán lesz. Emellett 2024-ben alacsony, egyszámjegyű növekedést várnak a bevételek és a korrigált üzemi eredmény tekintetében.