Az Európai Unió tönkretette saját versenyképességét, kezdte előadást a CPAC pénteki napján Nagy Márton. A magyar nemzetgazdasági miniszter részletesen felsorolta, hogyan jutott el az Unió idáig.
1. A versenytársaknál sokkal szigorúbb, a fejlődést korlátozó fiskális politika
Ez azt jelenti, hogy az EU kormányai egy konzervatív fiskális politikában bíztak, nem pedig egy fejlesztő államban, addig, ameddig az Egyesült Államok a GDP 7-8 százalékának megfelelő költségvetési hiányt tartott fenn évente és Kína is ilyen mértékű gazdaságfejlesztést csinált, az Európai Unióban a GDP arányos költségvetési hiány 2024-ben is 3 százalék körül alakult.
Ez a 3 vs. 7-8 százalék pedig több száz milliárd dollárt jelent évente a gazdaságok között. Miközben a Draghi-jelentés megállapítja, hogy forráshiányos az Európai Unió gazdasága, legalább 700-800 milliárd euró kéne gazdaságfejlesztésre – fogalmazott Nagy Márton.
Mindez azt jelenti, hogy 2010-ben a tíz legnagyobb GDP-vel rendelkező országok közül 4 volt az Európai Unió tagja, addig 2024-ben már csak kettő fért be, és 2030-ban valószínűleg egy sem fog beférni.
2010-ben az EU részesedése a világkereskedelemből 16 százalék volt, Kínáé 13 százalék, míg az Egyesült Államoké 11 százalék. 2024-ben Kína 18, Unió 14,5, USA 11 százaléknál tart. Teljesen megfordultak az arányok.
2. Az ideológia vezérelt, üzleti logikától mentes szabályozás
Nagy Márton úgy látja, hogy az EU-ban mindent túlszabályoztak. Minden egyes esetben, amikor jöttek új programok, jött mellé több száz bürokrácia növelő intézkedés. 2019 és 2024 között például az USA-ban 5,5 ezer jogi szabályozást hoztak, ugyanezen időszak alatt az Európai Unió szervei 13 ezret.
Az uniós szabályozás jelentette bürokratikus teher ma az EU-ban a GDP 1,3 százalékát vonja el.
Az Unió vállalatainak 32 százaléka szerint lényegében a beruházásokat akadályozza a bürokrácia.
3. Elhibázott energiapolitika és az önveszélyes szankciók
Ma az Európai Unióban 3-4-szer többet fizetünk az áramért és a gázért, mint az Egyesült Államokban avagy éppen Kínában, annak ellenére, hogy ezek az árak normalizálódtak. Az orosz gáz- és energiahordozókról való teljes leválás, plusz Németországban a nukleáris üzemek teljes bezárása oda vezetett, hogy lényegében ma a vállalatok számára a legnagyobb probléma a magas energiaárak.
Az Európai Uniós vállalatok 46 százaléka mondja ezt, hogy a beruházások gátja az energia kérdéskör
– közölte a nemzetgazdasági miniszter.
4. Az autóipar teljes eltemetése
Ha ezt nézzük, hogy Európai Unióban mely iparágak a legerősebbek, akkor azt kell mondani, hogy a gépipar, illetve az autóipar van elől, utánuk jön valahol a vegyipar és a gyógyszeripar.
Nagy Márton úgy látja, a két vezető iparágunkat lassan eltemethetjük.
Ez azért van szerinte, mert az autóipar esetén a zöld átállásnál nem hangoltuk össze az ideológiai kérdéseket az iparpolitikával.
„Az, hogy 2035-re el kell érni egy nulla százalékos kibocsátást ezt senki nem beszélte meg senkivel. A vállalatok megkapták és lényegében futottak utána. Ebből látszik az, hogy például ma az Európai Unió autópiaca hogy néz ki. Közben pedig Kína lényegében letarolja az autópiacot”
– hangsúlyozta, egyben elmondta, hogy az idei első négy havi Európai Uniós autóeladások öt százalékkal estek az előző évvel összehasonlítva, 30 százalékkal esett a benzines és a gázolajos autók értékesítése. Eközben közel 35 százalékkal nőtt az elektromos és hibrid autók eladása, de nem a német autók eladása növekedett, hanem az olcsó, kompakt kínai.
Megfogalmazása szerint az autópiac még mindig nem talált magára, a hagyományosok kezdenek kiszorulni, elektromos jön előre, de abban meg lényegében a kínaiak a versenyképesek, teljesen megölik az autópiacot.
Egyszer voltak olyan nagy márkák, mint az Ericsson, a Nokia és a Grundig. Sehol nincsenek. Én nem akarok vészjósló lenni, de a következő öt évben simán eltűnhetnek nagy európai autómárkák
– mondta Nagy Márton.
5. A jövő technológiáiba elfelejtettünk befektetni
Nincsen high-tech iparágakba történő befektetés, nincs űripar, nincs AI vagy chipgyártás, ezeket elfejeltettük a miniszter szerint.
Míg a világ új szabadalmi beadványai közül 2010-ben 17,4 százalék volt az EU részesedése, 2023-ban már csak 10 százalék volt. Az EU-ban 64 high-tech iparágból két területen számítunk csak vezető hatalomnak.
A top 50 mesterséges intelligencia startup listán az uniós székhelyű cégek száma 3, egyesült államokbeli 42 darab.
Három amerikai vállalat birtokolja a világ felhőszolgáltatási piacainak kétharmadát, az EU-s felhőszolgáltatók részesedése az Unión belüli, saját piacukon is mindössze 2 százalék.
Megszűntek az európai high-tech iparágak és a hadiipar, ami most kezd kialakulni, itt is van egy nagy kérdőjel, hogy egyáltalán vissza tud-e kapaszkodni.
5+1 Ukrajna felvétele az Európai Unióba és a háború finanszírozása
Évente az uniós költségvetéséből száz milliárd eurók mennek Kijev finanszírozására, plusz ha felvesszük Ukrajnát, olyan költséget okoz a tagállamoknak, ami a versenyképesség rendbehozását megnehezíti.
„A jelenlegi brüsszeli bürokrácia politikai berendezkedése nem képes arra, hogy ezt a versenyképességi fordulatot végrehajtsa, úgy tűnik nincs is rá igénye. Az Európai Unió és annak iparágai így eltűnésre vannak kárhoztatva. Csak politikai irányváltással lehet az európai gazdaságot erről a lélegeztetőgépről levenni és bedurrantani, mert gazdaság nélkül nincsenek adóbevételek, költségvetés, gazdagodás, építkezés”
– fűzte hozzá Nagy Márton.
Kövesse az Economx.hu-t!
Értesüljön időben a legfontosabb gazdasági és pénzügyi hírekről! Kövessen minket Facebookon, Instagramon vagy iratkozzon fel Google News és YouTube-csatornánkra!
Legolvasottabb
Már nem kell vesződni a sörösdobozokkal a Penny-ben
Hiába a bankok tiltakozása, megduplázzák az ingyenes készpénzfelvételi limitet
Nem adták oda a defibrillátort egy életmentéshez a Határ úti metrómegállónál
Népszerű teát hívott vissza a fogyasztóvédelem
Kiderült a nagy energiatitok: a rezsicsökkentés valójában egy zsákutca
A Závecz pontos számokkal jött elő, ennyivel nőtt a Fidesz tábora
Valami történt: Washingtonba rendelték az ukránokat
Néptáncosok haláláért kell felelnie a bedrogozott sofőrnek
Tüntetéshullám kezdődik: lázadnak a diákok a kormány döntése ellen