Friss sajtóértesülések szerint Magyarországot részesíti előnyben első európai autógyárának helyszínéül a kínai elektromosautó-óriás, a BYD. A Tesla-autók trónfosztására készülő, hazájában piacvezető, a világon pedig a második legnagyobbként jegyzett kínai gyártónál egy belső döntés már megszülethetett arról, hogy az első európai beruházás favoritja Orbán Viktor Magyarországa – közölte szombaton a Frankfurter Allgemeine Zeitung. Az értesülést a kínai autógyártó környezetéből származó, meg nem erősített információkra alapozza a tekintélyes német napilap.

Gyümölcsözhet a szoros kapcsolat

Mint felidézik, Orbán Viktor októberben két hétig vendégeskedett Kínában, ahol meleg szavakkal fogadták Magyarország miniszterelnökét. 

Barátunknak tartjuk

– mondta akkor Hszi Csin-ping elnök Pekingben, ahol a magyar kormányfő azon kevés európai képviselők egyikeként volt jelen, akik részt vettek a kínai „Új Selyemút” kereskedelmi projekt tizedik évfordulója alkalmából rendezett csúcstalálkozón.

Míg a többi uniós tagállam az elmúlt években egyre inkább eltávolodott Kínától, addig Orbán Magyarországa megőrizte és elmélyítette szoros kapcsolatait az ázsiai világhatalommal, fontos gazdasági partnerek – jegyzi meg a lap, amely szerint úgy tűnik, hogy a két ország kapcsolata a jövőben még szorosabbá válik. 

A mostani értesülés kapcsán emlékeztetnek: a magyar miniszterelnök a kínai útja során egy rohamosan fejlődő kínai modellcégnél is látogatást tett Sencsenben, mégpedig a BYD (Build Your Dreams – Valósítsd meg álmaid) óriásgyártó vendége volt, ahol a nemzetközi autóipar kiemelkedő szereplőjének vezetője, Wang Chuanfu bemutatta legújabb elektromos autó modelljeit.

Csalódhatnak a németek, de ez még nem hivatalos

A Handesblatt azt írja, hogy a Reuters megkeresésére a BYD hivatalosan azt közölte, hogy az európai helyszín keresése még folyamatban van, és a döntést az év végén kell bejelenteni. 

A magyar kormány nem nyilatkozott a hírügynökségnek – jelezték, megjegyezve, hogy korábbi értesülések szerint a kínai óriást a közelmúltban még a bezárás veszélyével fenyegetett saarlouis-i Ford-gyár lehetséges befektetőjeként emlegették Németországban.

A Financial Times pedig tavasszal arról számolt be, hogy az európai terjeszkedésre a cég öt országban vizsgálja a lehetőségeket: a németeken kívül Franciaországban, Spanyolországban, illetve Magyarország mellett Lengyelországban.

Letarolják Európát

A legkelendőbb elektromos személygépkocsi Kínában körülbelül 5000 dollárért kel el – az árak ilyen megfizethető szintre csökkenése tavaly csaknem megduplázta a kínai e-autó eladásokat: az 5,9 millió darabos értékesítés meghaladta az európai és az Egyesült Államok összesített eladásait – áll a Financial Times elemzésében. Ugyanakkor az ipar az elmúlt évtized agresszív beruházásaiból eredő kapacitásfelesleggel küzd, ám a geopolitikai feszültségek és az általuk kiváltott kormányzati politikák megnehezítik az amerikai piacra való belépést. Ennek eredményeként vált Európa az új piacokat kereső kínai elektromos járműgyártók fő célpontjává. 

A Kínából exportált, kétharmadrészt akkumlátoros autók közel felét ma már Európában értékesítik, tavaly az eladások 60 százalékkal nőttek.

A lap történelmi párhuzamot von a japán autógyártók Egyesült Államokba való benyomulásával az 1970-es években, ami utal arra, hogy az elektromobilitási piacon mi várható Európában. 

Szeged mellett épülhet fel a gyár?

A BYD-nek Komáromban már van egy elektromos buszgyára, ahol 2017 óta zajlik a gyártás, idén nyáron pedig azt jelentették be, hogy 10 milliárd forintos beruházással akkumulátor-összeszerelő üzemet létesítenek Fóton. 

Nemrég megírtuk: aláírás előtt állhat egy igen komoly beruházás, amely szerint Szeged közelében építkezhet tovább a kínai óriáscég – a Botka László polgármester által megerősített szándékról eddig annyi derült ki, hogy nem akkumulátorgyárról van szó.

Október 20-án pedig a BYD három, tisztán elektromos modelljével bővült az AutoWallis Csoporthoz tartozó Wallis Motor Duna szalonjának kínálata – a kelet-közép-európai régióban elsőként.

Az 1995-ben alapított kínai vállalat kezdetben akkumulátorgyártással foglalkozott, azonban tevékenysége ma már kiterjed a járműiparra, a vasúti közlekedésre, az új energiára és az elektronikára is. A high-tech vállalat célja, hogy innovatív fejlesztéseivel felgyorsítsa az áttérést a fosszilis üzemanyaggal hajtott járművekről az elektromos modellekre, elősegítve a fenntarthatóbb mobilitás előmozdítását.