„Nemcsak a számokat akartuk látni, hanem jobban meg akartuk érteni a vállalatokat” – mondta Kovásznai Ádám, az MBH Bank BUPA üzletágvezetője az Indamedia 2025-ös AI Summit rendezvényén. A pénzintézet kutatásában a cégeket három fő kategóriába sorolták: vállalkozásért vállalkozó, önmegvalósító és szakértő.
A BUPA koncepciója, a „beyond banking”, a hagyományos pénzügyi szolgáltatásokon túl kínál megoldásokat a vállalkozóknak. Kovásznai Ádám példája szerint ugyanúgy, ahogy a benzinkutaknál a túrórudit is megvásárolhatjuk („beyond petrol”), a bank is képes a klasszikus pénzügyi termékeken túl segíteni a vállalkozások mindennapjaiban.
Az MBH kutatásából kiderült, hogy a vállalkozások mindennapjaiban mindössze a feladatok 16 százalékában kapcsolódnak aktívan banki szolgáltatásokhoz (például pénzügyekhez, biztosításhoz). A maradék, 84 százalékban, amikor a bank nem vesz részt a folyamatokban, ugyanakkor lenne rá lehetőség. A vállalkozók számára a legfontosabb, hogy a saját feladataikra tudjanak koncentrálni, és ne kelljen időt tölteniük „felesleges adminisztrációval vagy ismétlődő terhekkel”.
Adatalapú döntés
Az AI-hoz való hozzáállás a vállalkozók körében gyakran bizonytalan. Az egyéni vállalkozók körében pozitívabb a kép, míg a 12–50 millió forintos bevételű cégeknél inkább pesszimizmus figyelhető meg.
A BUPA platform lehetőséget ad az MBH Iránytű szolgáltatás használatára. Ez a funkció a cég összes számlájához hozzáférést kér, így vizuálisan láthatók a pénzügyi adatok, valamint kapcsolódik az online NAV-adatokhoz, amelyek segítségével a vállalkozás pénzügyi helyzete teljesen átláthatóvá válik.
Az adatok alapján a platform képes javaslatokat tenni:
- ki nem fizetett számlák rendezésére,
- folyószámlahitel felajánlására,
- GINOP-pályázati jogosultság meghatározására akár 80 százalékos pontossággal.
A lehetőségek tárháza szinte végtelen, hiszen az AI képes összegyűjteni és párosítani az adatokat, így valós, adatalapú javaslatokat tud tenni a vállalkozóknak, akik gyakran érzésből, nem pénzügyi megalapozottsággal döntenek üzleti lépéseikről.
Előrejelző megoldások
A BUPA-platform testre szabott funkciókat kínál a vállalkozás igényei szerint:
- webshop-ügyfeleknek halasztott fizetési lehetőség,
- teendőket összegyűjtő felület, ahol a vállalkozás jövőbeli feladatai áttekinthetők,
- likviditási értesítő, ha a platform észleli, hogy a vállalkozó nem tudja kifizetni a béreket a rendelkezésre álló számlákról.
A kutatás szerint a vállalkozók többsége szorosabb kapcsolatot szeretne a bankjával, ugyanakkor nem tudják pontosan meghatározni, milyen formában várnák a támogatást – például mentorként, vagy más feladatkörben.
AI Summit 2025 – A régió legnagyobb mesterséges intelligencia konferenciája

Legolvasottabb
Olyan ajándékot kapnak a One ügyfelei, amire nem is számítottak
Jó hír jött a kisnyugdíjasoknak, emelkedhet a pénzük
Rendkívüli bejelentés: Leó pápa a Vatikánba hívatta a bíborosokat
Mínuszban az alkoholbiznisz: háromszor többe kerül, mint amennyit az állam keres rajta
Személyi következménye lett a kitudódott vezetői fizetéseknek a HUN-REN-nél
Szilveszteri Szuperlottó: 7 milliárdért megy a játék a következő 11 napban
Durva üzenet a mosógépen, visszavitték az utcán hagyott meglepetést
Megint a románok tettek keresztbe: füstbe ment az MVM Csoport biznisze
Eltűnik egy fontos jelzés a szupermarketekből, nem árt résen lenni