„Nemcsak a számokat akartuk látni, hanem jobban meg akartuk érteni a vállalatokat” – mondta Kovásznai Ádám, az MBH Bank BUPA üzletágvezetője az Indamedia 2025-ös AI Summit rendezvényén. A pénzintézet kutatásában a cégeket három fő kategóriába sorolták: vállalkozásért vállalkozó, önmegvalósító és szakértő.

A BUPA koncepciója, a „beyond banking”, a hagyományos pénzügyi szolgáltatásokon túl kínál megoldásokat a vállalkozóknak. Kovásznai Ádám példája szerint ugyanúgy, ahogy a benzinkutaknál a túrórudit is megvásárolhatjuk („beyond petrol”), a bank is képes a klasszikus pénzügyi termékeken túl segíteni a vállalkozások mindennapjaiban.

Az MBH kutatásából kiderült, hogy a vállalkozások mindennapjaiban mindössze a feladatok 16 százalékában kapcsolódnak aktívan banki szolgáltatásokhoz (például pénzügyekhez, biztosításhoz). A maradék, 84 százalékban, amikor a bank nem vesz részt a folyamatokban, ugyanakkor lenne rá lehetőség. A vállalkozók számára a legfontosabb, hogy a saját feladataikra tudjanak koncentrálni, és ne kelljen időt tölteniük „felesleges adminisztrációval vagy ismétlődő terhekkel”.

Adatalapú döntés

Az AI-hoz való hozzáállás a vállalkozók körében gyakran bizonytalan. Az egyéni vállalkozók körében pozitívabb a kép, míg a 12–50 millió forintos bevételű cégeknél inkább pesszimizmus figyelhető meg.

A BUPA platform lehetőséget ad az MBH Iránytű szolgáltatás használatára. Ez a funkció a cég összes számlájához hozzáférést kér, így vizuálisan láthatók a pénzügyi adatok, valamint kapcsolódik az online NAV-adatokhoz, amelyek segítségével a vállalkozás pénzügyi helyzete teljesen átláthatóvá válik.

Az adatok alapján a platform képes javaslatokat tenni:

  • ki nem fizetett számlák rendezésére,
  • folyószámlahitel felajánlására,
  • GINOP-pályázati jogosultság meghatározására akár 80 százalékos pontossággal.

A lehetőségek tárháza szinte végtelen, hiszen az AI képes összegyűjteni és párosítani az adatokat, így valós, adatalapú javaslatokat tud tenni a vállalkozóknak, akik gyakran érzésből, nem pénzügyi megalapozottsággal döntenek üzleti lépéseikről.

Előrejelző megoldások

A BUPA-platform testre szabott funkciókat kínál a vállalkozás igényei szerint:

  • webshop-ügyfeleknek halasztott fizetési lehetőség,
  • teendőket összegyűjtő felület, ahol a vállalkozás jövőbeli feladatai áttekinthetők,
  • likviditási értesítő, ha a platform észleli, hogy a vállalkozó nem tudja kifizetni a béreket a rendelkezésre álló számlákról.

A kutatás szerint a vállalkozók többsége szorosabb kapcsolatot szeretne a bankjával, ugyanakkor nem tudják pontosan meghatározni, milyen formában várnák a támogatást – például mentorként, vagy más feladatkörben.