Szakértők riadót fújtak olyan tragikus balesetek után, amikor emberek égtek halálra, miután beszorultak a járművekbe.

Az ENSZ német autóbiztonsági, műszaki szakértői figyelmeztettek arra, hogy az autó ajtajára simuló elektronikus kilincsek baleset után nem biztos, hogy kinyílnak, ha egy akkumulátorral működő jármű áramszünetet szenved. A szakértők megjegyezték, hogy

„valós balesetek esetén a behúzható ajtókilincsek nem biztos, hogy kinyílnak”.

A szakértők új szabványokat javasoltak, amelyek előírnák, hogy az ajtómechanizmusoknak akkor is működőképesnek kell maradniuk, ha a jármű áram nélkül marad. A közelmúltban bemutatott szabályozástervezetben a következőket állították: „Az ajtókilincsek működtetési módjának intuitívnak kell lennie.”

Az aggodalmak mindössze néhány héttel azután merültek fel, hogy az Egyesült Államokban beperelték a Teslát, miután a Cybertruck autójuk ajtajai állítólag meghibásodtak egy tavaly novemberi baleset után, aminek következtében három ember halt meg, akik a kigyulladt járműben rekedtek.

  • A Teslánál azóta, a külső változások mellett sok járműben a belső kilincseket is elektronikus gombokra vagy kapcsolókra cserélték.
  • Néhány jármű rendelkezik tartalék mechanikus nyitó funkcióval, de ezeket gyakran nehéz megtalálni.
  • Néhány Tesla modellben egy kis szíjtárcsa van elrejtve az utasoldali ajtó melletti retesz alatt, amelyet ajtóhiba esetén kell használni.

A biztonsági szakértők azonban figyelmeztetnek a The Telegraph beszámolója szerint, hogy ezeknek a meghibásodásmentes rendszereknek a működtetése bonyolult lehet, különösen egy nagy nyomású baleset esetén.

„A használati útmutatókban található utasítások... nem jelentenek praktikus megoldást a mentés korai szakaszában”

– tették hozzá a szakértők.

Forma a funkció helyett

Kínában az autóipari szabályozó hatóságok már tervezik a technológia betiltását.

Bár a süllyesztett ajtókilincsek nem kizárólag az elektromos autók sajátosságai, a Tesla 2012-ben úttörő szerepet játszott benne, hogy járműveinek letisztult megjelenést kölcsönözzön.

Az Egyesült Államokban a közlekedési tisztviselők vizsgálják, hogy a Tesla ajtókialakításai miatt hányan, köztük gyermekek estek csapdába az autókban, és kényszerűségből az ablakok betörésével tudtak csak megmenekülni.

Az Egyesült Államok Nemzeti Közúti Közlekedésbiztonsági Hivatalának (NHTSA) jelentett egyik incidensben egy férj és feleség az autójuk előtt rekedt, miközben kétéves gyermekük több mint 15 percig a járműben tartózkodott 38 fok feletti hőmérsékletben.

Steve Gooding, az RAC Alapítvány igazgatója szerint a stílusnak „nem szabad a biztonság rovására mennie, és a forma soha nem kerülhet a funkcionalitás elé”.

Michael Passingham, a Which? vezető autókutatója hozzátette:

„Ha elektronika játszik szerepet az ajtó nyitásában, akkor további kockázata van annak, hogy valami meghibásodik...Ha már van elektromos kilincsekkel felszerelt autója, győződjön meg róla, hogy Ön és mindenki, aki használja az autóját – beleértve a gyerekeket is – tudja, hol található az egyes ajtók belső mechanikus ajtónyitója.”

A Tesla a hónap elején azt nyilatkozta a Bloombergnek, hogy fontolgatja az ajtókilincsek módosítását, hogy „pánikhelyzetben” könnyebben lehessen kinyitni azokat.

Rekordmagas a Tesla bevétele, mégis esett a nyereség: mi történt Musk cégével?

A Tesla bevétele minden eddigi rekordot megdöntött a harmadik negyedévben, miközben a nyeresége 37 százalékkal visszaesett. A cég árbevételét leginkább az energiaüzletág és az elektromos autók iránti töretlen kereslet húzta fel.