2024-ben a hazai úthálózaton 14 463 személyi sérüléses közlekedési balesetet okozott emberi hiba  – közölte a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) az ORFK adatai alapján, a Vezess megkeresésére. Eszerint

„Az elsőbbség meg nem adása” miatt 5110 alkalommal történt személysérüléses közlekedési baleset 2024-ben, „Nem megfelelő sebesség megválasztása” miatt pedig 3993 esetben.

Ez óriási fordulatnak tűnik az ORFK előző évi adataihoz képest.

2023-ban még 26,65 százalékban, 3825 esettel a „gyorshajtás” volt a legtöbb baleset oka, második helyen állt 25,46 százalékkal és 3655 esettel az „elsőbbségi jog” megsértése.

Ami pedig a nemek arányát illeti: 2024-ben az összesen  14463 személyi sérüléssel járó közlekedési baleset közül 3635-öt okoztak a nők, 10260-at pedig a férfiak, míg 568 esetről nem közöltek adatot.

Nyilván árnyaltabb lehetne az összkép, ha ezeket a számokat arányosítani lehetne azzal, hogy mennyi férfinek és mennyi nőnek van érvényes jogosítványa jelenleg Magyarországon. A portál korábban küldött ezzel kapcsolatban adatkérést a Belügyminisztériumhoz, amely azt a választ adta, hogy nincsen nemek szerinti bontás a vezetői engedélyekről. A járművezető-képzők szerint ugyanakkor évtizedek óta gyakorlatilag ugyanannyi és férfi szerez jogosítványt hazánkban.

Ennek ellenére is szembeszökő a szinte háromszoros különbség, ráadásul a mintegy tíz évvel ezelőtti, 2014-es számok is gyakorlatilag ugyanezt mutatják. Akkor 10 818 férfi és 3284 nő okozott járművel közlekedési balesetet. 

Más érdekességek is kiderültek az adatokból, íme néhány közülük: 

  • júliusban (1492) történt a legtöbb tragédia Magyarország útjain
  • márciusban (1066) volt a legkevesebb baleset
  • a  hétvégeindító péntekek mindig zűrösek, főleg nyáron
  • az iskolakezdés hónapjában, szeptemberben viszont a hétfő a legbalesetveszélyesebb nap
  • vasárnaponként (1658) történik a legkevesebb baleset.