Egyre több szektor próbálja magához láncolni az embereket, a szabadidőnkért folytatott versenyfutás szereplői – úgy, mint a filmipar, a színházak, vagy a könyvpiac – komoly energiákat fektetnek a perszonalizációba, amivel személyes kötődést alakítanak ki bennünk.
De hogyan segít ebben a mesterséges intelligencia? Erről beszélt az Economx AI SUMMIT 2025 nemzetközi konferenciáján a könyvszakma egy fontos szereplője.
Már megindultunk a jövő felé a DeLoreannel
A kereskedelem terén olyan trenddel állunk szemben, ahol nem a termék és az árazás határozza meg egy cég sikerességét, hanem az adatkompetencia és a mesterséges intelligencia. „Nem az a kérdés, hogy beülünk-e a DeLoreanbe, hanem hogy mikor ülünk be és indulunk el a jövő felé” – mondta Deák András a Vissza a jövőbe című filmre utalva. A Libri digitális csatornáinak igazgatója hozzátette: minél korábban vág bele valaki egy technológiába, annál nagyobb tapasztalata lesz, hiszen a fejlődést a saját bőrén tapasztalja meg.
A kereskedelem idővonalán az elmúlt két évtizedben jelentek meg új technológiai megoldások, ám ebben az időszakban a big data, a dinamikus árazás, a chatbotok viszonylag lassan terjedtek el. Az elmúlt 1–2 évben azonban az AI felgyorsította a folyamatokat: minden szupersebességgel történik.
Ennek köszönhetően például a perszonalizáció például sokkal konkrétabban működik.
„Ha például én évente ajándékot vásárolok a feleségemnek, akkor ne ész nélkül ajánljon fel termékeket a rendszer, hanem tanuljon a korábbi mintából”
– mondta a szakember.
Mi lesz, ha az ember azt érzi, már nincs rá szükség?
Deák András hangsúlyozta, hogy a mesterséges intelligencia alkalmazása mindenkinek házi feladatot adott: adatokkal dolgozunk, de akkor lehetünk a leghatékonyabbak, ha az adatok jól vannak strukturálva és megfelelően összekapcsolva. Ezt azért muszáj megoldani, hogy még véletlenül se a versenytárshoz terelje a rendszer a vásárlót. Emellett természetesen az adatvédelmet is figyelembe kell venni.
Az idei év legfontosabb momentuma, hogy az AI-ügynökök még több adatot, még komplexebben képesek vizsgálni, így akár 70 százalékos költségmegtakarítást is el lehet érni – elsősorban üzemeltetési költségekben. Ugyanakkor a munkamorál egy szinttel visszaeshet, mert sokan azt hihetik, hogy nincs szükség emberekre. Azonban innen szép fordítani: arra kell figyelni, miként lehet emberivé tenni az új technológiákat – húzta alá.
A mesterséges intelligencia azonban igen jó eredményeket hoz. A keresőmegoldásokat például úgy fejlesztik, hogy olyan legyen, mintha egy eladóval beszélgetne a vásárló. Az AI nemcsak hozza, hanem meg is haladja az eddigi mutatókat. „Be lehet állítani például azt, hogy a feleségem születésnapja előtt, ha a rendszer akciósan találja meg a keresett könyvet, automatikusan rendelje meg a munkahelyi címemre” – mondja Deák András.
A munkahely és a feleség mint állandó tényezők nem változnak, az AI pedig kiszolgál: lebonyolítja helyettünk a rendelést. Az ilyen fajta kommunikáció egyre gyakoribb lesz, így válik társunkká a mesterséges intelligencia.
Ez például az akadályokkal élőknek – látás- vagy mozgáskorlátozottaknak – óriási lehetőséget jelent majd, főleg, hogy mindez hangvezérléssel is megoldható, ugyanis a felolvasó szoftverek is egyre élvezhetőbbé válnak.
Nyilván a szakkönyveknél nincs szükség különösebb performanszokra, de a szépirodalmi művek felolvasását még sokat kell fejleszteni, hogy valóban élvezetes legyen.
Komoly verseny zajlik az emberek szabadidejéért
Erre a vízióra érdemes szolgáltatásokat építeni – közölte a szakember. Angliában például a digitális kereskedelem már 30 százalékos. A felhasználói igényekhez alkalmazkodni kell:
„könyvkereskedőként legalább olyan fontos az olvasás népszerűsítése, mint maga a eladás. Hiszen az olvasó szabadidejéért versenyzünk – ma már a streaminggel is. Ezért gondolkodnak előfizetéses megoldásokban a szektorban”.
A hatékonyság kulcsa pedig, hogy a fogyasztók keze alá dolgozzanak. Nincsenek többé egyszerű demográfiai vagy viselkedésalapú aktivitások: minden vásárló egy egyéni szegmens. Figyelembe kell venni az árrést, a felkínált tartalmat, a törzsvásárlói programokat, és mindezt úgy kell alakítani, hogy tűpontos találatokat adjanak, amelyek miatt a vásárló visszatér. Ehhez már nem elég a korábbi megtekintések figyelése, új KPI-okra van szükség a szektorban.
A Librinél minden területtől megkérdezték, mik az igények, hogyan lehetne mentesíteni őket a napi rutintól – a legtöbb esetben automatizációs igények merültek fel. Azokon a területeken, ahol százezres adatbázisokat kell újrakategorizálni, emberi erővel évekbe telne a munka. Ehelyett meg kell tanítani a gépet, hogy tartalom alapján legyen képes besorolni. A kiadók szeretik népszerű tematikákba rendezni a könyveket – ezt kell összhangba hozni a gépi rendszerrel.
A Libri vezetője szerint természetesen vissza kell menni az alapokhoz: mi működik, hogyan működik hatékonyan, és mi kell hozzá? Ehhez belső racionalizálás szükséges, amely önmagában is jó, de az AI még magasabb szintre tudja emelni a működést. Nem elég licenceket vásárolni: személyre kell szabni, időt kell fordítani rá, és magunkévá kell tenni.
Deák András úgy véli, az AI nem elveszi az emberek munkáját, helyette azt gondolja: „aki az AI-t jobban tudja használni, az mentorálja a másikat, hogy ő is értsen hozzá”.
Kövesse az Economx.hu-t!
Értesüljön időben a legfontosabb gazdasági és pénzügyi hírekről! Kövessen minket Facebookon, Instagramon vagy iratkozzon fel Google News és YouTube-csatornánkra!
Legolvasottabb
Már nem kell vesződni a sörösdobozokkal a Penny-ben
A Závecz pontos számokkal jött elő, ennyivel nőtt a Fidesz tábora
Hiába a bankok tiltakozása, megduplázzák az ingyenes készpénzfelvételi limitet
Népszerű teát hívott vissza a fogyasztóvédelem
Kiderült a nagy energiatitok: a rezsicsökkentés valójában egy zsákutca
Tüntetéshullám kezdődik: lázadnak a diákok a kormány döntése ellen
Valami történt: Washingtonba rendelték az ukránokat
Megvan a dátum: ekkor utalhatják a 13. és 14. havi nyugdíjat
Óriási kedvezményt kapnak a benzinesek, rég volt ilyen akció