Adathalász csalók a rendőrség nevével visszaélve, a közigazgatási bírság ellenőrzési felületén keresztül próbálnak bankkártya adatokat megszerezni, és valótlan befizetés kezdeményezésére hívják fel a hatóság nevében az érintetteket. A police.hu beszámolója szerint a csalók az egész oldalt lemásolták.

Fontos, hogy a rendőrség e-ügyintézési portáljának elérése kizárólag a https://ugyintezes.police.hu/ linken keresztül történhet.

Arra kérték a lakosságot, hogy az ugyintezespolice-hu.com oldalt ne nyissák meg, amennyiben mégis megtették, azon semmilyen személyes vagy banki adatot ne adjanak meg, fizetési folyamatot pedig ne kezdeményezzenek.

Egyre gyakoribbak az online térben elkövetett banki csalások, ráadásul a csalók folyamatosan újabb és újabb módszerekkel állnak elő. A Magyar Nemzeti Bank (MNB) adatai szerint az első negyedévében minden korábbinál több alkalommal jártak sikerrel a banki csalással foglalkozó bűnözők, egészen pontosan 4 150-szer. A bankszámla- és bankkártya-tulajdonosoknak ezzel több mint 3 milliárd forintos kárt okoztak, amelynek döntő részét az ügyfelek viselték.

Minden egy telefonhívással kezdődött: a pánikra játszanak a banki csalókLapunk egyik olvasója hamis banki hívás áldozata lett. Tőle nem tudtak pénzt elvenni, de érdemes vigyázni. Történetéről ITT írtunk.

Jobb, ha odafigyel: nem fizet a bank, ha ellopták a pénzét

Néhány évvel ezelőtt a károk többségét a hitelintézetek viselték, az idén az első negyedévben a mintegy egymilliárdos veszteségnek csak 17 százalékát állták. A csalásokból származó veszteségek leginkább a kártyatulajdonosoknak fájtak. 2020-ig a károk többségét a bankok voltak kénytelenek lenyelni.

2021-ben 40 százalékra, 2022-re pedig 35 százalék közelébe esett vissza ez a szám, az idén pedig mindössze 17 százalékot finanszíroztak a bankok. A magánszemélyek az első negyedévben közel 500 millió forintot vesztettek el úgy, hogy senki nem adta vissza nekik, sem a kereskedők, sem a bankok. 

Önmagában a bankkártya vagy mobilbank használata, a PIN-kód megadása vagy az erős ügyfél-hitelesítés még nem bizonyítja, hogy a tranzakciót az ügyfél indította.

Visszafordíthatatlan a lopás, búcsút inthet a pénzének. Az átutalások, kártyás tranzakciók teljesítésére szigorú, a fizetési rendszer működési alapelveit adó szabályok vonatkoznak, ezért korlátozottan fordulhat elő, hogy az ügyfél visszaszerezze az adathalász módszerrel eltulajdonított pénzeket.

Az azonnali átutalások például 5 másodperc alatt jutnak el a kedvezményezett számlájára, így ezeket szinte lehetetlen visszahívni.

A bank ugyan kezdeményezheti ezt, ám a pénz csak akkor kerül vissza az utalóhoz, ha a kedvezményezett jóváhagyta a visszautalást.

A kártyatranzakció pedig már a megbízás engedélyezésekor létrejön: annak összegét a kártyabirtokos számláján zárolni kell, illetve a beérkező elszámoló terheléseket be kell fogadni és a kártyabirtokos számlájára kell terhelni. Ezeket a tranzakciókat szintén csak a kedvezményezett hozzájárulásával lehetséges visszavonni, mert a fizetések jellemzően harmadik felet is érintenek.