Szlovákiai kollégánk két honlapot ajánlott, amiből igazán csak az immár a magyar piacon is megjelent AAA Auto nevű cégé volt használható. Meglátogattuk a társaság itteni oldalát is, ám ott még csak félezer autót kínálnak, így magyarországi árakat a hasznaltauto.hu adatbázisából merítettük.

Hol olcsóbb?


A szlovákiai használtautó-árak forintra történő átszámításához a NAPI Online valutaváltó szolgáltatását használtuk, a legkedvezőbb árfolyammal. Nem meglepő, hogy egy-egy modell esetében általában a jobban felszerelt és/vagy kevesebbet futott példányokat kínálják drágábban, mindkét országban. Az árak felmérése után arra a következtetésre jutottunk, hogy a Szlovákiában kínált kocsik - már ahol megfelelő volt a választék - mintegy 10 százalékkal drágábbak a hazai piacon fellelhető autóknál. Ez a kép azonban csalóka. Fojt Attila, a Magyar Gépjárműkereskedők Országos Egyesületének elnöke elmondta: Szlovákiában járva a magyarországiaknál 3-5 százalékkal alacsonyabb használtautó-árakat tapasztalt.

A két piac közötti árkülönbség annak ellenére ilyen csekély, hogy míg idehaza jelentős regisztrációs adó terheli a külföldről behozott használt autókat, addig Szlovákiában nincs ilyen mértékű közteher - tette hozzá az elnök.


Import híján


Nem hivatalos információink szerint az AAA Auto idehaza is a másutt már bevált recept alapján kezdte volna meg működését, azaz 10-15 kamionnyi, Nyugat-Európából behozott használt kocsival indított volna. Ez Magyarországon a regisztrációs adó miatt nem ment, így most a belföldi piacról igyekszik feltölteni a készletét, amihez reklámkampánnyal is toboroz eladókat. Markó Zoltán, az AAA Auto magyarországi kirendeltségének vezetője elmondta: a cég budapesti központjának beindítását alapvetően hazai felvásárlási lehetőségekre építették, hogy megkönnyítsék azoknak a dolgát, akik gondolkoztak autójuk eladásán, de még nem hozták meg a végső döntést. Hozzátette: a készlet feltöltése helyi felvásárlás útján jó megoldás egy olyan országban, ahol ennyire erősen korlátozzák a használt autók importját.


Miért drágább az AAA Auto?


Az AAA Auto értékesítési központjaiban kialakult árakat általánosságban a piaci keresleti és kínálati viszonyok határozzák meg, de persze az autók gyártási éve és műszaki állapota is befolyásoló tényező - mondta Markó Zoltán. A szakember szerint a az árszint-különbség alapvetően abból adódik, hogy a cég kínálatában csak minőségi és alaposan átvizsgált autók szerepelnek (a felkínált gépkocsik közel kétharmadát műszaki állapotuk miatt nem is vásárolják meg), ráadásul az értékesített autókhoz további szolgáltatásokat és garanciákat kínál a társaság.


VW-csoport


A VW-csoporthoz tartozó cseh márkából az 1.2-es Fabiák és az 1.6-os Octaviák árait vettük górcső alá. A szlovák honlapon igen bőséges volt a kínálat a kisautókból. Az árak jellemzően 212-266 ezer korona (1,6-2,0 millió forint) között szóródtak, a kombik felára néhány tízezer koronával magasabb. Találtunk egy közel 80 ezer kilométert futott, nem egészen 180 ezer koronáért (1,36 millió forint) kínált, spártai felszereltségű autót is. A hazai árak 1,3-1,9 millió forint között szóródtak, ám az itthon fellelt kínálat jóval szerényebb volt. A nagyobbik Skodák esetében úgy tűnik, az alulmotorizáltnak mondható 1.4-esekből van több a hazai piacon, ezek kínálati ára 1,8-2,2 millió forint között mozog. Az 1.6-osok drágábbak, esetükben 2,4-2,8 millió forintot kérnek a hároméves autókért. A szlovák weboldalon alig néhány darabot leltünk fel az Octaviákból, az 1.6-osok ára 339-389 ezer korona (2,6-2,9 millió forint) között alakultak. Egy már közel 130 ezer kilométer teljesített autóért 293 ezret (2,2 millió forint) kértek.


Suzuki, Toyota, Ford


Idehaza a használt Suzuki Swiftekkel Dunát lehet rekeszteni, miközben az AAA Auto oldalán alig néhány példány található. Ott 132-146 ezer koronás ársávot találtunk (1,0-1,1 millió forint) az egyliteres motorral szerelt autók esetében, míg idehaza 0,9-1,2 millió forint közötti árakkal találkoztunk. A csúcstartó egy 1,8 millió forintért kínált háromajtós példány volt. Az 1.4-es Toyota Corollák összehasonlítása nem sikerült, a szlovák adatbázisban nem találtunk egyetlen ilyen kocsit sem. Idehaza 2,2-2,9 millió forintos ársávot láttunk. A 2003-as Ford Focusokat itthon 1,8-2,4 millió forint között, Szlovákiában 350 ezer korona (2,65 millió forint) körüli áron találtunk, de az AAA Auto kínálatában benzines Mondeóból egy sem volt. Helyettük csak kétliteres, TDCi motorral szerelt autók voltak, ezekből a hároméves, lépcsőshátú autók egyike 373 ezer koronába, míg a másik 414 ezerbe (2,8 illetve 3,1 millió forint) került, míg a hasznaltauto.hu-n 2,8-4,0 millió közötti árakat találni.


Opel, Peugeot


Az Opel Astrákból szintén az 1.4-esek árait vizsgáltuk. A hasznaltauto.hu-n az árak 1,8-2,3 millió forint között alakulnak, az ársáv alján nem ritka, hogy a kínált autó már 180-190 ezer kilométert futott. A szlovákiai honlapon a szűkös választék példányai 1,9-2,3 millió forintnak megfelelő koronáért kelletik magukat. Megjegyzendő, hogy itt az olcsóbb autók futásteljesítménye még a 80 ezer kilométert sem érte el.

A Peugeot-kból az 1.1-es 206-os és az 1.4-es 307-es modellek árait néztük meg. A francia márkából meglehetősen keveset kínálnak mind a magyar, mind a szlovák oldalon. A kisebbik oroszlánokkal Szlovákiában 270 ezer korona körüli(valamivel 2 millió forint fölött) áron találkoztunk, míg idehaza az ársáv 1,5-1,8 millió forint volt. A 307-eseket nálunk 2,0-2,3 millió forint közötti árakon kínálják, a Duna túloldalán 289-346 ezer korona (2,2-2,6 millió forint) sávot látni.