Szoftveres megoldással szűrik ki a webáruházak azokat a vevőket, akik jelzés nélkül nem veszik át utánvétes csomagjaikat.

A piacon már működő szolgáltatás működési elve az, hogy a vásárlók egyes adatait hashelt (titkosított) formában, az Utánvét Ellenőr Kft.-vel együttműködve begyűjtik egy központi adatbázisba.

A rendszer nyilvántartja az adott vásárlónál az át nem vett csomagok arányszámát az összes vásárlás számához képest, majd a webáruház által beállított követelményt el nem érő vásárlóknak egyszerűen nem jelenik meg az utánvétes vásárlási lehetőség. Ha elég sok webshop csatlakozik a rendszerhez - nem kell külön listákat vezetniük, valamint kellemetlenség vagy adatvédelmi galiba nélkül megvédhetik magukat attól, hogy újra és újra veszteség érje őket.

Ha egy ügyfél meggondolta magát, majd jelzés nélkül nem veszi át az utánvétes csomagját, az akár négyezer forint plusz költséget is jelent egy webshopnak.

Az ilyen károkozásnak szeretnék elejét venni az utánvét-ellenőrzés révén a rendszerhez csatlakozó webshopok azzal, hogy együttműködve kiszelektálják azokat a vevőket, akik gyakran nem veszik át az utánvétes csomagot, és számukra csak előre fizetést ajánlanak fel.

Az Ecommerce Hungary kutatása szerint a webshoptulajdonosok már többféle megoldással próbálják behajtani a kiesést,

  • például díjbekérőt küldenek a vevőnek,
  • vagy behajtó cégre bízzák a helyzet kezelését,

ám ezek csak kevés esetben hoznak eredményt.

A 24.hu cikkéből kiderül az is, hogy Kelet-Európában magas az utánvétes online vásárlások aránya: a csomagok mintegy 60 százalékát utánvétellel rendelik meg a vevők a régióban, így Magyarországon is.

A problémát az okozza, hogy az összes megrendelés mintegy 1–5 százalékában a vevők, anélkül, hogy ezt jeleznék előre a futárnak vagy a webáruháznak, nem veszik át az utánvétes csomagot, ami jelentős többletköltséget okoz a webáruházaknak, bevétel nélkül.

Ez a magatartás szerződésszegés, hiszen egy online vásárlási szerződésnél is érvényes az a szabály, hogy a feleknek tájékoztatniuk kell egymást minden lényeges körülményről. Az pedig, hogy valaki már nem tart igényt egy termékre, meglehetősen lényeges körülmény - mondta az utánvét-ellenőrzést szorgalmazó Ecommerce Hungary webshopos érdekvédelmi szervezet alelnöke, a kisvállalati tagozat vezetője, dr. Ormós Zoltán ügyvéd.

Az érdekvédelmi szervezet egyébként be is fektetett az Utánvét Ellenőr Kft.-be.

Egy közepes méretű (évi 100 ezer csomagot kiküldő) webshopnál 1 százalékos visszaküldési aránnyal számolva is minimum 4 millió forint a felesleges kiadás az át nem vett utánvétes rendeléseknél. Ha a csomagok 5 százalékát nem veszik át, az már 20 millió forintos kár évente.

Webshopos körökben háromféle „kártékony” megrendelői magatartást azonosítottak:

  • Bebiztosítás: egy rossz, ám nem ritka megrendelői szokás, hogy a vásárló több helyről is megrendeli az adott terméket, és amelyik legelőször megérkezik, csak azt veszi át, a többi webáruháznak azonban nem szól, hogy ne küldjék ki neki a terméket, mert nem fogja átvenni.
  • Bosszúvásárlás: a vevő azzal bünteti egy haragosát (exét, szomszédját, főnökét), vagy azzal szórakozik, hogy más nevére ad le utánvétes rendelést, gyakran jó drága terméket választva (akár egy lapostévét), hátha átveszi és kifizeti az illető, amit nem is rendelt meg.
  • Kamuvásárlás: az illető rendszeresen rendel utánvétellel, de soha nem veszi át. A legnotóriusabbaknál a futár előre tudja, hogy aznap is feleslegesen fogja kivinni az 5–10 csomagot, mert senki nem jön ki, hogy átvegye.

Eddig azt a módszert alkalmazták a kereskedők, hogy vezettek egy saját „feketelistát”, és akik gyakran nem vették át a csomagot, annak nem kínálták fel az utánvétes fizetés lehetőségét. De ha az illető másnap egy másik webshopnál próbálkozott, akkor sikerrel járhatott.

Az aktuális adatok szerint már több mint 1630 webáruház használja a rendszert,

de az Ecommerce Hungary arra számít, hogy előbb-utóbb a webáruházak zöme csatlakozni fog.

Becslések szerint összesen 15 ezer „kosaras” webáruház működhet Magyarországon, az Ecommerce Hungarynak mintegy 500 tagja van. A kis és közepes méretű tagjok jelentős kedvezménnyel vehetik igénybe az utánvét-ellenőrzés szolgáltatását, mivel az Ecommerce Hungary befektetett az Utánvét Ellenőr Kft.-be.