A reklámipart érintő digitalizációs változások miatt a kódex rendelkezni fog az új reklámozási formátumokról is, még komolyabb védelmet kapnak a gyermek- és fiatalkorúak, de többek között az új kódex szövegezés rendelkezik a sérülékeny célcsoportokról, a sokoldalú és diszkrimináció mentes emberábrázolásról – mutatott rá Fülöp Szilvia.

A kiskorúak védelmét szolgáló fejezetekben a korábbi változatnál is nagyobb figyelmet kap a kiskorúak emberi méltóságának védelme, az életkori sajátosságok körültekintő figyelembevétele és a kiskorúakat veszélyeztető, félrevezető, megtévesztő reklámok szigorú tilalma.

Teljes körű átdolgozáson esett át a környezetvédelemmel kapcsolatos reklám, ami tartalmában is teljesen megújult. Többek között rendelkezik a zöld- vagy környezetvédelmi állítások szükséges alátámasztásáról, bizonyításáról, az energiapazarlás, természetkárosító magatartás bemutatásának tilalmáról, a szelektív hulladékgyűjtés elvének megjelenítéséről a reklámokban.

Sok helyütt az etikai kódex szigorúbb lesz a jelenleg hatályos jogszabályoknál is.

Folyóvízben mosogatás és a puding csomagolása

A gyakorlatban például kerülendő a reklámokban pazarlóan, folyóvízzel mosogatni, és ha a hirdetésben példának okáért pudingporból készít magának valamit az illető és reklámfilmben mutatják, amint kidobja a csomagolást, akkor jól láthatóan a papírzacskót nem a vegyes, háztartási kukába kell dobni, hanem a papírgyűjtő kosárba.

A kódex törekszik a reklámokban a sokoldalú emberábrázolás ösztönzésére

Bár a reklámokban többnyire elégedett embereket látunk, akik boldogsága éppen a reklámozott termék sikeres megvásárlásával függ össze, de Fülöp Szilvia szerint nem lehet cél az ún. Facebook effektus, az idealizált kép.

így például a reklámokban kerülni kell a testképet digitális módon torzító manipulációkat az egészséges önkép védelme érdekében és törekedni kell az abban szereplő személyek progresszív, sokoldalú ábrázolására (pl. nem, kor, etnikum, foglalkozás, társadalmi és egészségügyi helyzet pl. fogyatékosság), és  a karakterek diszkrimináció mentes megjelenítésére.

Ne lehessen az emberi testet öncélúan ábrázolni, a szereplő személyek szexuális tárggyá való lealacsonyítása is tiltott, semmi szükség arra, hogy pl. öncélúan egy élelmiszer-áruházban bikinis lányok szerepeljenek a reklámfilmben.

Az adatvédelem is kiemelt szerepet, önálló fejezetet kapott. Ezt is erősen áthatja a fiatalkorúak adatainak védelme: így pl. 16 év alattiak csak szülői hozzájárulással vehetnek részt promócióban.

 Vadonatúj az influenszerrel történő reklámozás szabálya

A „Reklámozás influenszerrel” vadonatúj szakaszként került be a kódexbe a szakmai gyakorlatokból és tapasztalatokból táplálkozva és a Gazdasági Versenyhivatal korábban kiadott ajánlásainak tartalmára támaszkodva.

Az előrejelzések szerint 2023-ra világszerte 5 milliárdra nő azoknak a felhasználóknak a száma, akik ezeken a felületeken vásárolnak. Ezek a véleményvezérek nemcsak inspirálják, hanem irdatlan mértékű vásárlásra is buzdítják az egyre nagyobb vásárlóerővel bíró Z-generációt.

A gépjármű reklámokra is gondoltak

Új elem, hogy ezek a reklámok alapvetően nem tükrözhetik azt, hogy a vezető asszisztensi rendszerek teljes egészében alkalmasak a járművezető figyelmének helyettesítésére, és például gyerekjáték parkolni.

Már az alkoholmentes sörökre is kiterjed

Az alkoholtartalmú ital márkanevét viselő alkoholmentes ital reklámjára vonatkozó szabályok is bekerültek az új szövegezésbe, például az alkoholmentes sör.

A megújított Magyar Reklámetikai Kódex változat 2023. június 30-i hatállyal váltja a 2015-től érvényes változatot és a szakma 24 legnagyobb szövetsége, testülete veti magát alá a benne megfogalmazottaknak.