A magyar felnőttkorú lakosság 59 százaléka szerint a takarítás a nők és férfiak közös feladata, míg a válaszolók harmada szerint inkább nők dolga: ez utóbbi elvárás azonban nem feltétlenül a férfiaktól származik, mivel a nők mintegy 10 százalékkal magasabb arányban nevezték saját feladatuknak a takarítást. A Kärcher vizsgálatából kiderült az is, hogy
a magyarok 2 százaléka soha nem takarít.
A felmérés alapján a korcsoportok között nincs különösebb eltérés az elvárásokat illetően:
- az életkor előrehaladtával csupán pár százalékkal nagyobb arányban nevezik női feladatnak a takarítást.
- A községben élők körében tartja magát leginkább a tradicionális szerepfelosztású vélekedés, itt jóval nagyobb arányban nevezték női feladatnak a takarítást a fővárosban élőkhöz képest.
A megkérdezettek több mint fele hetente többször is takarít az otthonában:
- a nők között pedig jóval többen vannak napi takarítók (27 százalék),
- mint a férfiak esetében (7 százalék).
A felmérés szerint ugyanakkor a kerttel rendelkező háztartásokban a férfiak aktívabbak a ház körüli takarítási feladatokban, mint a nők.
A válaszadók harmadának nincs kedvenc házimunkája, vannak, akik kifejezetten élveznek egy-egy feladatot, ha megfelelő eszköz segíti őket ebben és ezáltal az eredmény még látványosabb lesz.
Azok közül, akik választottak kedvenc tevékenységet, a nők leginkább
- a mosás és mosogatás mellett tették le a voksukat,
- míg a férfiak füvet és sövényt nyírnak szívesen, vagy magasnyomású mosóval takarítanak.
Az életkor előrehaladtával az emberek kissé szívesebben dolgoznak a kertben, mint az otthonukban.
A magyarok mindössze 9 százaléka gondolja úgy, hogy már nincs különbség az otthoni takarítás illetően a nemek között.
A válaszadók relatív többsége (41 százalék) szerint az, hogy sok háztartásban még mindig a nők takarítanak, nagyobb részt azért van, mert a férfiak más jellegű javítási, karbantartási munkákat végeznek.
A válaszadók közel 40 százaléka vélekedik úgy, hogy az egyenlőtlenség oka, hogy a társadalmi elvárások még mindig a nőkre helyezik ezt a terhet
- ezt a nők jelentősen nagyobb arányban érzik így (46 százalék), mint a férfiak (32 százalék).
- a férfiak közel fele inkább azzal magyarázza a jelenséget, hogy ők a kertben és a ház körül dolgoznak.
A kutatást a Kärcher megbízásából az Opinio Institute Kft. végezte februárban 1051 fő megkérdezésével, az eredmények reprezentatívak az ország 18-69 év közötti lakosságára nem, korcsoport, iskolai végzettség, településtípus és régiós összevetésben.
Kövesse az Economx.hu-t!
Értesüljön időben a legfontosabb gazdasági és pénzügyi hírekről! Kövessen minket Facebookon, Instagramon vagy iratkozzon fel Google News és YouTube-csatornánkra!
Gazdasági hírek azonnal,
egy érintéssel
Töltse le az Economx app-ot, hogy mindig időben értesülhessen a gazdasági és pénzügyi világ eseményeiről!
Kérjen értesítést a legfontosabb hírekről!
Legolvasottabb

Kész, vége: lekapcsolja magát a Pornhub, nagyon haragszanak a kormányra

Ebbe a hírbe beleremeg a Karmelita: innentől sima lesz a 2026-os választás?!

A Tesco nyögi a koronavírus-járvány következményeit

A Coop elverte az Aldit és a Lidlt

Újra hiánycikk lehet a vécépapír - rögtön lépett a brit Tesco és a konkurencia is

Itt a figyelmeztetés: ismét becsapnák a kiszolgáltatott nyugdíjasokat

Kihívót kap a Szuezi- és a Panama-csatorna

Őrület: 38 éves sláger tarolja le a Spotify-t

A CIB Bank is reagált a jegybanki tervre
