December 11-én hétfőn újraindul a fogaskerekű vasút. A hosszú leállásra az esedékes, éves karbantartási munkák miatt volt szükség – írja a Dívány.

A környezeti zajterhelés csökkentése érdekében azonban az alacsonyabb forgalmú időszakokban részben előre rendelhető Telefogas, részben a 60B busz váltja fel a kötöttpályás viszonylatot, írja a bkk.hu.

Mindez azt jelenti, hogy 

A FOGASKEREKŰ CSAK NAPKÖZBEN SZÁLLÍTJA A BUDAI HEGYEKBE AZ UTASOKAT, A HAJNALI ÓRÁKBAN A 150 ÉVES JÁRATOT EGY ELŐRE MEGRENDELHETŐ TELEBUSZ HELYETTESÍTI, ILLETVE ALKALMANKÉNT A 60B JÁRAT SZOLGÁLJA KI A VONALON KÖZLEKEDŐKET.

A múlt század technológiai színvonalán megépített és üzemeltetett, de a budapestiek által kedvelt járat régóta műszaki és forgalmi kihívásokkal küzd. A BKK célja, hogy a fogaskerekű hosszú távon fennmaradjon, fejlődjön, és kiszolgálja a térségben élők és oda utazó ügyfelek igényeit. A műszaki feltételek biztosítása miatt évente kétszer ütemezett karbantartások során a szakemberek javítják az esetleges hibákat, ezúttal az Erdei Iskola állomásnál végeztek munkálatokat. Ezzel a rendszeres szervizeléssel biztosítják a fogaskerekű biztonságos közlekedését addig is, amíg a források nem állnak rendelkezésre a teljes körű felújításhoz

– írja a BKK oldala a felújítással kapcsolatban. 

A budapesti fogaskerekű vasút, azaz a Fogas a Városmajor és a Széchenyi-hegy között 1874 óta szállítja az utasokat 3,7 km hosszan, mintegy 300 méternyi szintkülönbséget áthidalva. Az eleinte gőzhajtású mozdonyok által húzott, mintegy száz éve villamosított járat korábban nemcsak embereket, de árut is szállított. Egy időben a svábhegyi lakosok egyetlen járata volt, mely csak a tavasztól őszig tartó időszakban közlekedett. 

A fogas igazi közlekedéstörténeti kuriózum, a piros, fogas pályán közlekedő kocsik egy sínpályán közlekednek mindkét irányban, csak az állomásokon van lehetőségük a szerelvényeknek arra, hogy egymást elkerüljék.