Az autóipar jövőjéről szóló vita világszerte egyre élesebb: belső égésű kontra elektromos hajtás. Bár az Európai Unió politikai szinten letette a voksát az elektrifikáció mellett, a vásárlók szkeptikussága továbbra is komoly akadály – számol be az Index.

Egy augusztusi online kutatás, amelyet a Kovács Autóalkatrész Kft. végzett több mint 1500 magyar sofőr körében, jól mutatja, hogy a magyar autós társadalom többsége egyelőre óvatosan – sőt bizalmatlanul – közelít az elektromos járművekhez.

A válaszadók 96 százaléka jelenleg nem használ elektromos autót, és közel 80 százalékuk nem szeretné, ha a jövőben kizárólag ilyen járművek közlekednének. A legnagyobb félelmek a hatótáv korlátozottságához és az akkumulátorok gyors elhasználódásához kapcsolódnak, de sokan a szervizhálózat hiányosságaitól és a magas áraktól is tartanak.

A vásárlási hajlandóság gyenge: három autósból kettő legfeljebb 10 millió forintig nyitott, míg középkategóriás, 10-15 milliós villanyautóra csak a válaszadók 11,7 százaléka költene. Állami támogatás sem oldaná meg a bizalmatlanságot: a többség így sem váltana.

A márkák iránti bizalom terén a Toyota és a kínai BYD vezet, megelőzve a Teslát és a német gyártókat. Ez arra utal, hogy a magyar vásárlók inkább a stabil, megfizethető, megbízható márkákban bíznak, mint a technológiai úttörőkben.

A környezetvédelem nem fontos szempont

A felmérés arra is rávilágított, hogy a környezetvédelmi szempontok szinte alig befolyásolják a döntést: mindössze a válaszadók 18 százaléka veszi komolyan figyelembe a zöld érveket. Sokan kétségbe vonják, hogy az elektromos autók valóban csökkentik a közlekedés ökológiai lábnyomát, tekintettel az energia-előállítás terheire és az akkumulátorok környezetre gyakorolt hatására.

Összességében a kutatás azt mutatja: bár az elektromos járművek biztosan helyet kapnak a közlekedés jövőjében, Magyarországon az áttörés még várat magára. Az autósok inkább kivárnak, és csak akkor nyitnak a villanyautók felé, ha a mindennapi félelmeiket – hatótáv, szervizháttér, költségek – sikerül eloszlatni.