Sorra érkeznek a bejelentések a hatóságokhoz és a víziközmű-szolgáltatókhoz jól szervezett csalásokról.

A csalók SMS-ben, e-mailben vagy telefonon próbálják meg rávenni az ügyfeleket arra, hogy hamis linkeken keresztül fizessék be állítólagos elmaradásukat, vagy épp ingyenes vízvizsgálat ürügyén jussanak be a lakásokba.

A módszer gyakran annyira profi, hogy még a vízművek logóját és hivatalos szövegezését is lemásolják, így a gyanútlan ügyfelek könnyen bedőlhetnek.

A Hóvége azt írja, hogy a csalók több csatornán is próbálkoznak:

  • SMS-ben: sürgető üzenetek érkeznek, amelyekben tartozásról írnak, és egy linkre kattintva kérnek azonnali befizetést. A link azonban nem a vízművek hivatalos oldalára vezet, hanem egy hamisított, adathalász weblapra.
  • E-mailben: megtévesztő, számlabefizetésre emlékeztető üzeneteket küldenek.
  • Telefonon: fenyegető hívások érkezhetnek akár külföldi számokról (például francia előhívóval), amelyekben vízkorlátozással vagy szolgáltatás-kikapcsolással riogatnak.
  • Személyesen: több helyen (például Miskolcon) az úgynevezett ingyenes vízvizsgálatra hivatkozva próbáltak otthonokba bejutni a csalók. A MIVÍZ Kft. hangsúlyozta, hogy semmilyen ilyen jellegű tevékenységet nem végeznek, és munkatársaik mindig céges autóval, egyenruhában érkeznek.

Budapesten, a Mezőföld térségében és Miskolcon is jelentettek vízmű-csalásokat: adathalász SMS-eket, hamis e-maileket és ingyenes vízvizsgálatra hivatkozó próbálkozásokat; országosan külföldi és hazai számokról is érkeztek gyanús hívások és üzenetek.

A hatóságok azt tanácsolják, hogy ne kattintsunk linkekre, ne adjunk meg bankkártya- vagy belépési adatokat, ellenőrizzük a feladót, és közvetlenül a vízművek ügyfélszolgálatán érdeklődjünk. Ha pedig mégis adtunk meg adatot, azonnal változtassuk meg jelszavainkat, és értesítsük bankunkat, valamint a rendőrséget.