A Totalcar olvasóinak hibáiból mindenki sokat tanulhat, ugyanis többszöri eset, hogy az ember megfeledkezik az autópályamatricáról. Ezekre az esetekre a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. (NÚSZ) ugyan kínál megoldásokat, de a probléma így sem oldódik meg minden esetben. 

Sebestyén – egy olvasó – 2021. szeptemberében, a céges furgonnal autózott matrica nélkül. Amint észlelte a hiányt, begurult az első pályamenti NÚSZ ügyfélszolgálatra és váltott egy éves országos matricát, kérve a pótdíjak törlését. Megnyugtatták, hogy minden rendben lesz, a pótdíjakat törölni fogják. A pótdíjakat ennek ellenére nem törölték, a pótdíjfizetési felszólítás pedig menetrend szerint meg is érkezett 2021. októberében.

Az olvasó nem vette komolyan, ugyanis korábban azt mondták neki, hogy törölve lesz a bírság. 2023. szeptemberében jött az „utolsó értesítés” a pótdíjról, természetesen már az emelt összegről, 123 640 forintról. Sebestyén reklamált a NÚSZ ügyfélszolgálatán személyesen, levélben majd jogi képviselő útján is. Mindhárom alkalommal azt a választ kapta, hogy a NÚSZ-nak nem áll módjában elengedni a pótdíjkövetelést, mert nem került benyújtásra kérelem. A NÚSZ ÁSZF-je szerint ugyanis nem elegendő az éves matrica utólagos megvásárlása, a pótdíjak törlése nem automatikus.

Az éves jogosultság kiváltása után meg kell várni az első felszólító levelet és annak kézhezvétele után 75 napon belül írásos vagy szóbeli kérelmet kell előterjeszteni a NÚSZ felé a pótdíj törlése iránt.

Másnak a hiányos kommunikációval akadt problémája 

Egy másik olvasó, Márton is céges autóval hajtott fel a pályára, az éves matrica 2022. január 31-én lejárt, az újat viszont csak február 15-én vette meg. A köztes két hétben pedig rendszeresen használta a fizetős utakat. Jött is a pótdíjfizetési felszólítás, de nem az ő nevére, hanem a cégére. A cég továbbította neki a papírokat, de Márton végül megfeledkezett róla. Ezt követően idén januárban érkezett a fizetési felszólítás, az emelt pótdíj költsége 70 ezer forint volt. 

Hogy miért nem szóltak neki 2 év alatt, hogy tartozik, és hogy mért nem volt elég az éves matrica megváltása a pótdíj törléséhez, az ÁSZF-ből kiderül: 

a fizetési felszólításokat egyszer kell kiküldeni, az már az autós dolga, hogy észben tartsa. Nem túl ügyfélközpontú megközelítés, de jogilag rendben van.

A pótdíjak pedig nem törlődnek automatikusan akkor sem, ha utólag vesztek éves matricát. Ahhoz külön kérelmet kell benyújtani.