Új hároméves fejlesztési programot indít a Visa a kis- és középvállalkozások (kkv-k) digitális felkészítésére és versenyképességük növelésére. A program célja, hogy a hazai vállalkozások könnyebben léphessenek be az online kereskedelem világába, és valós, kézzelfogható segítséget kapjanak a digitális fizetési megoldások bevezetésében.

„A kezdeményezés különösen a webáruházak számára kínál előrelépési lehetőséget: a hazai online boltok 80 százaléka további növekedésre számít 2025-ben, és minden harmadik tranzakció már bankkártyás fizetéssel történik” – mondta Sármay Bence, a Visa Magyarországért felelős vezetője a kártyatársaság sajtóeseményén.

Az elmúlt évben a webáruházak egyharmada vezetett be valamilyen új fizetési lehetőséget. Az elektronikus fizetési preferenciák aránya 2020 és 2024 között 48-ról 69 százalékra nőtt, míg a vásárlók 80 százaléka a biztonságot tartja a legfontosabb szempontnak az online vásárlás során. Érdekes adat, hogy 10-ből 4 fogyasztó inkább eláll a vásárlástól, ha bankkártyaszámot, biztonsági kódot vagy e-mail címet, telefonszámot, más személyes adatot kell bepötyögni a felületen.

Kiknek szól a program?

A Visa program elsősorban két csoport számára kínál lehetőséget:

  • az egyik a vállalkozások, amelyeknek még nincs webshopjuk, de szeretnének létrehozni egyet
  • illetve azok, akik online fizetést még nem fogadnak el.

A résztvevőknek hat hónapig díjmentes a felület használata, emellett komplex támogatási csomagot kapnak a Visa partnereitől, amely kiterjed a technikai megoldásokra, tanácsadásra és képzésekre is.

Itt milyen felületről is van szó? A Visa click to pay rendszerét jelenti, ami a nevéből adódóan is arra hivatott, hogy egy kattintással megvalósuljon a fizetés, ne kelljen kereségelni a 16 jegyű bankkártyaszámot vagy a kétfaktoros azonosítás miatti push-értesítést vagy sms-ben kapott kódot. Helyette biometrikus azonosítás történik, tulajdonképpen a már jól ismert tokenizációs kártyás fizetési megoldásokhoz hasonlóan, mint az Apple vagy Google Pay. Korábbi cikkünkben ezeknek a működéséről és terjedéséről részletesen írtunk.

Nagy a lemaradás

„Azoknál a vállalkozásoknál, ahol még mindig kézi számlákat állítanak ki, és nincsenek digitális rendszereik, nem lehet bevezetni a mesterséges intelligencia alapú megoldásokat” – hangsúlyozta Ács Zoltán, a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara (MKIK) Kockázati Tőkealap-kezelő vezérigazgató-helyettese, kiemelve, hogy a magyar kkv-k digitális lemaradása jelentős.

A lakosságarányos e-kereskedelmi forgalom tekintetében Magyarország 60 százalékos lemaradásban van az élmezőnyben lévő visegrádi országokhoz képest, és a hazai kiskereskedelmi forgalom mindössze 3,8–4 százalékát teszik ki az online vásárlások. Ez például megnehezíti a hazai vállalkozások nemzetközi piacokra való kapcsolódását.

A kitörési pontok elsősorban a vállalati kultúra és attitűdváltás, a tudás- és készségfejlesztés, a programok és finanszírozási lehetőségek kihasználása, valamint a teljesítmény mérésének és visszamérésének bevezetése lehetnek.

A kultúra átalakításában a generációváltás jelenthet kitörési pontot. Gyakran előfordul sajnos, hogy a vállalkozások beragadnak a „így szoktuk” mechanizmusba, itt érdemes kiemelni az egyszemélyes cégek jelentőségét, ők vannak ugyanis kitéve leginkább a lemaradás veszélyének.

Bizalom és költséghatékonyság

A digitalizációs belépésnél kulcsfontosságú a bizalom. Bese Péter, a SimplePay Zrt. vezérigazgatója és az OTP Bank Kereskedői szolgáltatásokért felelős vezetője kiemelte: a készpénzes fizetés költsége biztosan magasabb, mint a bankkártya-elfogadásé, ha az indirekt költségeket is figyelembe vesszük.

Varga László, a DPD értékesítési és marketing igazgatója rámutatott, hogy Magyarország továbbra is utánvét-orientált gazdaság, és nehéz meggyőzni a vásárlókat arról, hogy minden szereplő számára előnyösebb a digitális fizetés. A kínai webáruházak (például a Temu) térnyerése azonban azt mutatja, hogy a kártyás fizetéshez kapcsolódó bizalmi akadályok csökkenthetők, a vásárlók itt ugyanis rá voltak/vannak kényszerülve, hogy a kártyaadatokat megadva fizessenek az online fizetési felületen.

Ángyán Balázs, a Számlázz.hu ügyvezetője szerint a digitális átállás során az árukészlet és a bizonylatforgalom kezelése jelent kihívást: a webáruházakban a szállítólevelek, nyugták és számlák kezelése sokszor nem egyértelmű, így a digitalizáció bevezetése komplex feladat.

A Visa digitális fizetés programjával azt szeretnék elérni, hogy a hazai kkv-k biztonságosan, hatékonyan és költségtakarékosan léphessenek be az online kereskedelem világába, így csökkentve a jelenleg rendkívül magas digitális szakadékot és javítva versenyképességüket a nemzetközi piacon. Sármay Bence hangsúlyozta: a program nemcsak technológiai, hanem kulturális és tudásbeli támogatást is nyújt, segítve a magyar vállalkozásokat a fenntartható, digitális növekedés felé vezető úton.