„Véleményünk szerint a jogszabálymódosítás tartalmazni fogja a jogszabályi kereteket, részletszabályokat, szempontokat a téma tekintetében – amely keretek és részletszabályok megismerését követően tud a bank érdemben reagálni azokra. Amellett, hogy bankunk folyamatosan fenntartja prudens működését, a jogszabályi változásokat leköveti és alkalmazza működésében” – válaszolta az Economx kérdésére a CIB Bank, amiben a bankok kárfelelősségének kiterjesztésére kérdeztünk rá. A jegybank ugyanis szeretné kiterjeszteni a kárfelelősséget a bankokra azon esetekben, amikor a pénzintézetek nevével élnek vissza a csalók.
Egyedileg végzik a kivizsgálást
A CIB Bank a csalási esetek kivizsgálása során teljes körültekintéssel, alapossággal és egyedileg végzi a kivizsgálást és állapítja meg a kárviselési felelősséget a vonatkozó jogszabályok maradéktalan betartása mellett – teszik hozzá.
Kapcsolódó
A bank minden tőle telhetőt megtesz az ügyfél veszteségek minimalizálása és a csalások visszaszorítása érdekében. Egy példa: az ügyfeleinknek van lehetősége keresztazonosítást kérni, ami azt jelenti, hogy CIB24 telefonos ügyfélszolgálattól, érkező hívások esetén megerősítő push-üzenet kérhet CIB Bank mobilalkalmazáson keresztül, amivel beazonosítható, hogy a bank ügyintézőjével beszél – ezeket a biztonsági elemeket a pénzintézet folyamatosan kommunikálja ügyfelei felé.
Az OTP így reagált
Kiemelték: ennek tudatában minél nagyobb felelősséget terhel a bankokra a szabályozó, annál nagyobb mértékben kockáztatja a további morális eróziót, azaz a felelőtlen ügyfélmagatartást és a bűnözői oldalon megjelenő, jóhiszeműnek álcázott csalások volumenének növekedését.
Itt az MNB válasza
- Első csapás: központi visszaélésszűrő rendszert indítanak, amely a mesterséges intelligencia segítségével a másodperc tört része alatt, még a teljesítés előtt megvizsgálja az utalásokat, és értesítést küld, ha gyanút érzékel.
- Második csapás: elvárják, hogy a bankok az eddigieknél jóval aktívabban vegyenek részt a visszaélések kivédésében - a bankoknak azonnal és teljeskörűen végre kell hajtaniuk azokat az ajánlásokat, amelyeket a visszaélések megelőzése érdekében rögzítettünk.
- Harmadik csapás: célzott vizsgálatokkal ellenőrizik, hogy a bankok minden tőlük elvárható intézkedést megtesznek-e a csalások visszaszorítása érdekében.
- Negyedik csapás: törvénymódosítást kezdeményeznek az ügyfelek védelme érdekében. Javasolják, hogy a nemzetközi gyakorlatnak megfelelően a bankok viseljék a kárt minden olyan esetben, amikor nem alkalmaztak megfelelő ügyfél-hitelesítést. Emellett javasolják kiterjeszteni a bankok kárfelelősségét azokra az esetekre is, amikor az ügyfelet a bank nevében bírják rá a fizetés kezdeményezésére.
- Ötödik csapás: tájékoztató kampányt indítunk a visszaélési kockázatokról és a megelőzési lehetőségekről a banki ügyfelek részére.
A közlemény szerint, a Magyar Nemzeti Bank vezetése a jövőben is határozott választ fog adni minden olyan kockázatra, amely a magyar pénzügyi rendszert és annak ügyfeleit érinti. Az új rendszert júliusban indítják el.
Kövesse az Economx.hu-t!
Értesüljön időben a legfontosabb gazdasági és pénzügyi hírekről! Kövessen minket Facebookon, Instagramon vagy iratkozzon fel Google News és YouTube-csatornánkra!
Legolvasottabb
Az évtized üzlete volt, ha ilyen autót vett - sok magyar örülhet, hogy bevállalta az egykor lenézett márkát
Dührohamot kapott a Tesla-vezér: 120 milliós bírság után az EU teljes megszüntetését követeli
Szijjártó nekiment a „nemzetközi pénzvilágnak”, Magyar Péter azonnal visszavágott
Leteszteltünk 18 szaloncukrot – mutatjuk, melyek idén a legfinomabbak
A szomszédban már készülnek a teljes összeomlásra
Dráma a tengeren: csapdába esett az orosz szellemhajó teljes legénysége
Magyar Péter: Hallom, megérkezett hozzátok a közpénz-milliárdokon utazó vándorcirkusz
Hihetetlen módszerekkel csalnak a tanulók a forgalmi vizsgán, majd veszélyeztetik a forgalmat az utakon
Alig van beosztva néhány orvos decemberben a Szent Imre Kórházban